ALICANTE- Sailing Holland is nog naarstig op zoek naar vijf-tot zes miljoen euro om te kunnen meedoen aan de komende Volvo Ocean Race, die in oktober in Alicante start.
Tekst Eric van Staten/Watersport-TV
Volgende week reist Gideon Messink, directeur van Sailing Holland, naar Engeland in de hoop daar een sponsor te kunnen interesseren voor een VOR campagne. ”Het vinden van sponsors is voor alle teams een probleem op dit moment. Omdat er nog meerdere boten beschikbaar zijn, denk ik dat potenciele sponsors uit kostenoverweging afwachten tot een paar maanden voor de start. Het is niet voor niets dat slechts drie teams (Dongfeng, Akzo Nobel en Mapfre) op dit moment bekend zijn.”
Muntjes
Sailing Holland heeft volgens Messink wel ’wat muntjes’, maar dit is niet genoeg om een campagne te kunnen lanceren. De Volvo 65 van het voormalige Team Brunel is inmiddels ingeleverd bij de organisatie en staat op de BoatYard voor een refit. Eind maart is de boot weer beschikbaar. In principe heeft Sailing Holland een optie op deze Volvo 65.
Als het aan Messink ligt, dan moet er binnen een maand duidelijkheid zijn over al dan niet deelname. ”We beginnen alleen aan een nieuwe campagne als we die ook goed kunnen doen. Low-low budget, heeft geen zin. De campagne moet zeiltechnisch, maar ook qua shore gedeelte goed georganiseerd zijn. We moeten onze sponsors wel waar voor hun geld kunnen geven. Deelname gaat wat mij betreft niet ten koste van alles.”
Jammer
Vertrouwen dat het alsnog lukt om een VOR-campagne te doen, is er bij Messink nog steeds. ’’Het is jammer dat het allemaal zo lang duurt. We waren het liefst twee maanden geleden met een nieuwe campagne gestart. Hoe eerder je begint, hoe beter je alles kunt optuigen. Voor de vorige race zaten we middenin de crisis. Ik had daarom verwacht dat het nu eenvoudiger zou gaan. Aanvankelijk was er bij een aantal partijen, waarmee wij ook de Brunel campagne hebben gedaan, belangstelling om weer mee te doen. Door zakelijke omstandigheden zijn al deze bedrijven afgehaakt. Pogingen om andere Nederlandse ondernemingen voor een Volvo Ocean race campagne te interesseren, hebben niets opgeleverd. Vandaar dat wij nu internationaal aan het zoeken zijn.’’