VOLVO SCHEVENINGEN TREKT 337.542 BEZOEKERS

Organisatie zet standaard voor volgende race

SCHEVENINGEN- De festiviteiten rond de finish van de 13de editie van de Volvo Ocean Race zijn zondag beëindigd. In totaal zijn 337.542 mensen naar Den Haag gekomen om te kijken naar de zeilwedstrijden en te genieten van een van de vele activiteiten.

Het groots opgezette evenement op het Haagse strand en in de havens van Scheveningen ging van start met een historische finish. Het bereiken van de ultieme bestemming in Den Haag door de zeven deelnemende teams werd gadeslagen door 88.000 fans. Ook in het buitenland werd deze extreem spannende finish door miljoenen mensen aanschouwd. Voor de finishweek waren maar liefst 416 journalisten geaccrediteerd uit binnen- en buitenland. 

Massaal bezochte In-Port race 

De zonovergoten In-Port race van 30 juni was nog zo’n hoogtepunt met 125.000 toeschouwers in de Race Village en daarbuiten op de duinen en stranden. Op zondag 1 juli reisden nog eens 32.000 mensen naar Scheveningen af om een kijkje te nemen op en in de raceboten van de zeven deelnemende teams.

Ervaar het avontuur en de watersport

Op de doordeweekse dagen werd de Race Village zeer goed bezocht door kinderen, families en zakelijke groepen. In de Race Village konden de bezoekers het avontuur van de Volvo Ocean Race ervaren. De Race Boat Experience, waar een opengewerkt model op ware grote stond, en de Globe, waar films van de race vertoond werden, trokken in totaal meer dan 80.00 bezoekers samen. Maar ook de Optimist on Tour scoorde heel goed. Het Watersportverbond heeft bijna 20.000 kinderen kennis laten maken met de vele prachtige facetten van de watersport. Daarnaast hebben bijna 25.000 genodigden een unieke VIP-ervaring in de Race Village en op het water beleefd.

Donkere schaduw

Op donderdag 28 juni werd een donkere schaduw over de festiviteiten geworpen. Bij een aanvaring tussen twee boten, bij het binnenvaren van de haven, viel een dodelijk slachtoffer te betreuren en raakten enkele opvarenden gewond. De programmering werd daarna afgelast en voor de volgende dagen aangepast met onder andere een indrukwekkende 1 minuut stilte in de Race Village. Bij de afsluitende Awards Night in het World Forum werd ook bij het noodlottige ongeluk stilgestaan.

Van idee tot succes

In het bidboek had de organisatie de ‘Biggest Finish Ever’ voor ogen met de focus op de watersport en niet per se op entertainment. Tijdens de afsluitende Awards Night zei Richard Brisius, president van de Volvo Ocean Race, in zijn speech dat een nieuwe standaard is gezet in Den Haag.

Samenwerking 

Met andere woorden: de belofte ‘Biggest Finish Ever’ is hiermee ingevuld. De inzet van 670 vrijwilligers droeg bij aan dit succes. Dit was ook niet mogelijk geweest zonder de medewerking van bewoners en bedrijven in het Scheveningse havengebied. De Visserij en het evenement hebben samen succesvol gebruikgemaakt van de haven.  

De toekomst 

Het evenement besteedde ook veel aandacht aan te toekomst van onze oceanen en het milieu. Tijdens de Ocean Summit, een tweedaags congres, werden door meer dan 1.000 vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en instanties afspraken gemaakt over reductie van CO2 uitstoot en het terugdringen van het gebruik van plastic.

Volvo trekt Volvo trekt