HEEG- Bijna 50 nieuwe polyester elektrosloepen van het type Hoora Pura Vida 550 moet directeur Eva Meijer (37) van Hoora Watersport in Heeg dit voorjaar afleveren. Dat betekent dat zij en haar projectleider Abele De Jong en nog dertien medewerkers flink moeten aanpoten om de boten voor de verhuurorganisatie Happy Whale op tijd vaarklaar te hebben.
Er is veel vraag naar moderne elektrosloepen waarmee je zonder meer een etmaal kunt varen zonder bijladen. De Pura Vida’s hebben het traditionele en populaire uiterlijk van de vroeger gebouwde overnaadse houten reddingssloepen, maar zijn helemaal van deze tijd met een krachtige elektrische POD-motor, een powerpack in de skeg, een duidelijk display en slimme software. De elektronica in de vorm van controllers zorgt ervoor dat het bij de start beschikbare vermogen over de hele dag efficiënt wordt benut en de batterijcapaciteit op peil blijft, zodat de huurder of eigenaar van het recreatievaartuig nooit ergens onbedoeld stilvalt. Afhankelijk van de wijze van gebruik, het aantal en het gewicht van de opvarenden en bagagestukken, de weersomstandigheden, het accupakket en in de instellingen van de bedieningsunit kan op één acculading tot wel 24 uur worden gevaren. De reisorganisatie van het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland Travel Service, onderzoekt de mogelijkheden voor het varen van de Elfstedenroute, van hotel aan het water naar hotel aan het water, met een Hoora Pura Vida elektrosloep met een long-range-accupakket. Op de route zijn weinig laadmogelijkheden.
POD-DRIVE
De Hoora Pura Vida heeft een uitwendige visvormige POD elektromotor. Het grote voordeel van een zich in het water bevindende elektrische voortstuwingsmotor is dat hij door het buitenwater wordt gekoeld en daardoor minder energie verbruikt. Zodoende wordt de actieradius behoorlijk groter. Een moderne borstelloze POD-motor is zeer stil, traploos regelbaar, robuust en bewezen bedrijfszeker. Hij wordt daarom veel toegepast in allerlei soorten rondvaartboten en toerboten in kwetsbare natuurgebieden als Nationaal Park Weerribben-Wieden en in steden en op meren als de Bodensee waar het varen op diesel en benzine aan banden is gelegd.
NIEUWSBERICHT VAN
© Albert Hendriks Friesland Holland Nieuwsdienst www.friesnieuws.nl