SCHEVENINGEN- Een consortium van Nederlandse bedrijven en instellingen heeft een werkende aandrijflijn voor een snelle rubberboot op waterstof ontwikkeld. Het doel, een schone coachboot voor de zeilsport, is daarmee een belangrijke stap dichterbij gekomen.
De samenwerkende partijen hopen een volwaardige H2 Coach Boat te presenteren tijdens het WK Zeilen dat in 2022 in Den Haag / Scheveningen wordt gehouden.
Bij trainingen voor wedstrijdzeilen varen coaches in een zogenaamde rigid-hull inflatable boat (Rib), een rubberboot versterkt met een romp van aluminium of polyester en voorzien van een krachtige buitenboordmotor. Tijdens een grote wedstrijd zoals het WK ligt de haven vol met honderden coachboten die bij elkaar vele liters brandstof verbruiken. Jaap Zielhuis, hoofdcoach bij het Watersportverbond, lanceerde na het WK 2018 in het Deense Aarhus het idee om in Nederland een schone versie te ontwikkelen. Dit sluit aan bij de plannen van de internationale zeilfederatie World Sailing om in 2030 bij grote wedstrijden alleen nog emissieloze coachboten toe te laten.
Aandrijflijn
Na een eerste haalbaarheidsstudie door studenten van de TU Delft is een consortium aan de slag gegaan. Als eerste stap is een aandrijflijn ontwikkeld, bestaande uit een tank met waterstof, een brandstofcel, een accu en een elektrische buitenboordmotor. Met deze vier elementen is inmiddels een werkend demonstratiemodel gebouwd. De regionale ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter en de gemeente Den Haag hebben hiervoor samen een bijdrage van bijna 30.000 euro verstrekt in het kader van de zogenaamde Campus@Sea.
In de volgende fase wordt het systeem opgeschaald en zal een boot worden ontworpen om die aandrijflijn in te bouwen. Ook zullen de benodigde veiligheidscertificaten geregeld worden. Het is de bedoeling om een volwaardige H2 Coach Boat te presenteren tijdens het WK Zeilen 2022 dat wordt gehouden in Den Haag/Scheveningen. Daarnaast vormt het realiseren van een infrastructuur voor het tanken van waterstof tijdens dat evenement een onderdeel van de plannen.
Tegelijkertijd komen andere toepassingen en markten binnen bereik. Momenteel worden Rib’s vanaf 3 meter gebruikt voor pleziervaart tot zwaar uitgevoerde reddingsboten van 15 meter. Verbreding en opschaling kunnen zorgen voor lagere kosten.
Consortium
Voor de H2 Coach Boat heeft het Sailing Innovation Centre in Den Haag/Scheveningen samen met het Watersportverbond een consortium gesmeed, met daarin de TU Delft en de bedrijven Koedood Marine Group (scheepsmotoren, Hendrik Ido Ambacht) en Habbeké Shipyard (aluminium boten, Hoorn). Ook zijn andere partijen betrokken zoals Oceanco (jachtenbouw, Alblasserdam), HyFly (constructie /waterstof technologie, Drachten) en De Stille Boot (elektrische aandrijvingen en accu’s, Heeg).
Voor informatie: Sailing Innovation Centre, Cees van Bladel, 06 46 135 000, cees@sailinginnovationcentre.nl