The Ocean Race Europe vloot naar finish in Genua

Bouwe Bekking: ''alles is nog mogelijk''

ALICANTE-  In het Spaanse Alicante is zondagmiddag de derde en laatste offshore etappe van The Ocean Race Europe 2021 van start gegaan. De internationale vloot van 12 boten, die negen landen vertegenwoordigen, ging de Middellandse Zee op voor de allesbeslissende krachtmeting richting de eindstreep in Genua, Italië. Anders dan in de eerste twee etappes voorspelt het weerbericht nu lichtweer voor de 600-mijl (1.100 km) lange race naar Genua.
 

“Deze laatste etappe van de race wordt super belangrijk, want alle boten staan nog dicht bij elkaar in het klassement”, sprak Bouwe Bekking, de Nederlandse schipper van Sailing Poland, voor vertrek. “Er kunnen nog veel boten winnen. Wij staan op dit moment op de tweede plaats, een puntje achter de twee leiders. Alles is nog mogelijk, maar de vooruitzichten zijn niet bijzonder goed. Heel weinig wind, dus het zal ‘stop and go’ zijn. Voor de mensen die eerder in Genua hebben gezeild, die weten dat daar nooit wind staat. Het zal een beetje een loterij worden, maar we hebben goede hoop en we gaan vol gas.”
 
Aan kop gaan Mirpuri Foundation Racing Team (POR) en AkzoNobel Ocean Racing (NED), ieder met 11 punten. Sailing Poland volgt met 10 punten. De Zoetermeerse Rosalin Kuiper, zeiltrimmer en On Board Reporter aan boord van AkzoNobel Ocean Racing ziet de strijd om de ereplaatsen met vertrouwen tegemoet: “Wij zijn licht. We hebben in totaal 9 man aan boord, Mirpuri meer. Sommige teams varen met 14 personen. In dat opzicht hebben wij een voordeel. Daarnaast hebben we ook een goede lichtweer set-up. We gaan gewoon gas geven.” Op de vraag hoe zij denkt Sailing Poland voor te blijven, reageert Kuiper: “Door continu te switchen op de kleine dingen. Als wij ons eerder kunnen aanpassen aan de veranderingen in de wind en het weer dan onze tegenstander, denk ik dat we daar winst uit halen.”
 
Tactisch gezien, wordt deze etappe een behoorlijke uitdaging. Kuiper: “Het wordt lastig, want er is heel weinig wind. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de isobaren van de Nederlandse Zilt Meteo, dan zie je dat ze ver uit elkaar liggen. Dat betekent dat er gewoon echt heel weinig wind is en die zal ook enorm lokaal zijn. Dus kiezen we ervoor om naar Palma te gaan voor thermische winden of naar het vasteland? Dat is een beetje het geheim van de navigator op dit moment. Het zal spannend worden.”
 
De start
Het parcours van de derde etappe voerde de vloot weg van de startlijn bij de stadsrand van Alicante, in een kruisrak naar de exit mark in Alicante. Van daaruit zetten de boten koers naar de tweede boei bij het nabijgelegen eiland Tabarca. Vanaf dat punt zijn de teams vrij om hun eigen, snelste route te kiezen noordwaarts door de Middellandse Zee naar Genua.
 
De omstandigheden waren bijna perfect met een briesje van 8-12 knopen en zon toen de VO65 klasse als eerste vertrok om 1300 CEST / 1100 UTC, 20 minuten later gevolgd door de vijf IMOCA 60’s.
 
Bij de VO65’s koos AkzoNobel Ocean Racing voor de linkerkant van het kruisrak, richting de kust, terwijl Sailing Poland uiterst rechts op zee zat. AkzoNobel Ocean Race wist na de overstag met ruime marge voor de vloot langs te kruisen en als eerste de exit mark te ronden. Mirpuri Foundation Sailing Team volgde op de tweede plaats en Viva Mexico op de derde.

In de IMOCA 60 klasse profiteerde Robert Stanjek’s Offshore Team Germany (GER) optimaal van hun niet-foilerende configuratie. Ze raasden door het eerste kruisrak en leidden bij de Alicante exit mark. 11th Hour Racing Team (USA), geschipperd door Charlie Enright, volgde op de tweede plaats en Louis Burton’s Bureau Vallée (FRA) op de derde. Maar zodra de foiling IMOCA’s onder hun favoriete hoek konden zeilen en uit het water konden liften, werden de Duitsers achter gelaten. Stanjek en zijn bemanning konden zich troosten met het feit dat de lichte, aan-de-windse omstandigheden in aantocht waren. Opmerkelijk genoeg liggen de scores in de IMOCA 60-klasse nog dichter bij elkaar, met de top drie teams - LinkedOut (FRA), Offshore Team Germany (GER) en 11th Hour Racing Team (USA) - allemaal op negen punten.
 
Hoewel de aandacht veelal uitgaat naar de top drie boten, zijn in beide klassen nog verschillende andere teams met genoeg punten om mee te kunnen dingen naar de eindzege. Dat geldt zeker voor The Austrian Ocean Racing Project van de Nederlandse schipper Gerwin Jansen (Hasselt) en het Nederlands/Zweedse Team Childhood I van schipper Simeon Tienpont (Dirksland), met respectievelijk 9 en 8 punten.
 
ETA op donderdag
Op basis van de voorspelling van overwegend lichte wind, zal de vloot naar verwachting tot vier dagen nodig hebben om het parcours af te leggen. De geschatte finishdag is donderdag  17 juni in Genua.
 
De laatste mogelijkheid om punten te scoren voor The Ocean Race Europe is een kustsprintrace in Genua op zaterdag 19 juni, waarbij bonuspunten worden toegekend aan de beste drie finishers in elke klasse.
 
De etappe is te volgen via de live tracker op www.theoceanrace.com. Op het moment van schrijven gaat Mirpuri Foundation Racing Team aan de leiding in de VO65-klasse, gevolgd door Team Childhood I en AkzoNobel Ocean Racing. In de IMOCA 60 heeft Offshore Team Germany inmiddels de koppositie heroverd, gevolgd door LinkedOut en CORUM L’Épargne.
 
The Ocean Race Europe – voorlopig klassement na tweede etappe
 
IMOCA
1. LinkedOut -- 9 punten
2. Offshore Team Germany -- 9 punten
3. 11th Hour Racing Team -- 9 punten
4. CORUM L’ Epargne -- 6 punten
5. Bureau Vallée -- 3 punten
 
VO65
1. Mirpuri Foundation Racing Team -- 11 punten
2. AkzoNobel Ocean Racing -- 11 punten
3. Sailing Poland -- 10 punten
4. The Austrian Ocean Race Project -- 9 punten
5. Team Childhood I -- 8 punten
6. AmberSail-2 -- 7 punten
7. Viva México -- 5 punten

 

Fotografie  SailingEnergy/The Ocean Race

 

unnamed (19) unnamed (19)
unnamed (20) unnamed (20)