LEUSDEN- Watersport is razend populair, maar toch lukt het branchevereniging HISWA en het mediabedrijf de Mediabroers opnieuw niet om het televisieprogramma ‘RTL Welkom op het water’’ op te tuigen. Afgelopen jaar waren de corona-maatregelen spelbreker en nu blijkt er onvoldoende draagkracht in de watersportbranche. Voor het verkopen van boten heeft men de dure TV-promotie immers niet nodig. Zo is algemene korte termijn stelling.
Bedoeling was dat dit voorjaar met de opnames gestart zou worden en dat het televisieprogramma volgend voorjaar bij RTL uitgezonden zou worden. Het programma zou onderdeel uitmaken van de HISWA campagne Welkom op het water.
Gezien de belangstelling voor watersport, de vele nieuwe watersporters en de boten die niet aan te slepen zijn, leek dit het moment voor terugkeer van een watersportprogramma op televisie.
Wat wel lukt met kampeerprogramma’s zoals RTL Kampeert dat miljoenen kijkers trekt en waarvoor genoeg sponsors zijn, lukt dit volgens producent Marco Menage helaas niet met RTL Welkom op het water.
Om een dergelijk programma op een goed moment uitgezonden te krijgen, dus wanneer veel kijkers voor de buis zitten, moet kostbare zendtijd worden ingekocht en heb je grote sponsors nodig. Door deelnemende bedrijven een tegemoetkoming te geven in de kosten, hoopte de HISWA voldoende draagvlak te creëren voor een eigen programma bij RTL.
Dat watersport op dit moment booming is, blijkt niet mee te helpen om de watersportbranche te enthousiasmeren. Voor het verkopen van boten heeft men de dure TV-promotie immers niet nodig. Zo is de algemene korte termijn stelling.
Geert Dijks, directeur HISWA/ Recron, laat desgevraagd weten dat ‘RTL Welkom op het water’ niet doorgaat, maar met een andere zender en productiemaatschappij in overleg te zijn.
’’We pakken de draad weer op met een ander concept en productiemaatschappij die ook al actief is in de reis-en recreatiesector. Nationale prime time televisie is inderdaad wat kostbaarder dan online video’s. Diverse kleine en grote bedrijven zijn enthousiast en regionale bureaus voor toerisme werken mee,’’ aldus Dijks in een reactie op het bovenstaande bericht via social media. ’’Ja het kan zijn dat het alsnog niet doorgaat. Dan bedenken we weer iets nieuws. Voor nu is het nog interessant genoeg om met deze enthousiaste groep bedrijven om anticyclisch te denken en dit te verkennen. En als het lukt profiteert de hele sector er van.’’