Regenboogteam Van Drunen wint NK Sprint

Favoriet Mark Neeleman ziet titel aan neus voorbijgaan

LOOSDRECHT- Het eerste Nederlands kampioenschap sprint in de Regenboogklasse werd afgelopen weekeinde op Loosdrecht gehouden. Mark Neeleman lag in de finale met zijn team op kampioenskoers toen de wind hem in de steek liet. Hans van Drunen profiteerde en greep de titel.

Van de 14 inschrijvingen meldden zich zaterdagmorgen 13 deelnemers op Loosdrecht bij de KWVL. Het weer zag er niet veelbelovend uit. Het was koud en de wind liet het afweten. Pas een half uur na de geplande starttijd stond er, met 5 knopen, genoeg wind om te starten.

De zuidzuidwesten wind trok verder aan tot 6 knopen. Dat gaf wedstrijdleider Sander Jorissen de kans om de beide groepen toch ieder 11 wedstrijden te laten varen. Op zondag werden de deelnemers en de organisatie verrast door de zon en een mooie wind van 8 knopen, die gedurende dag verder aan zou trekken naar 9 knopen.

De finale werd gevaren over drie races. Na eerste race, de kwartfinale, zouden de twee laatste boten afvallen. Na de tweede race, de halve finale, vielen wederom de twee laatste twee boten af. Zodat in de finale de vier beste boten zouden uitmaken wie met de eer ging strijken. Op grond van het klassement van de voorrondes was Mark Neeleman de gedoodverfde eerste sprintkampioen.

Om 13.30 klonk het startschot voor de kwartfinale. Begeleid door een armada van sloepen en andere boten werden de verrichtingen van de deelnemers gevolgd.

De kwartfinale verliep zonder problemen en werd gewonnen door Mark Drontmann gevolgd door Mark Neeleman en Henk Bergsma. Drontmann gaf dus duidelijk blijk van zijn ambities. Maar bij de start van de halve finale, ging het helemaal mis voor hem. Hij ging te vroeg over de startlijn en werd daardoor gediskwalificeerd. Een illusie ging in rook op. De halve finale werd gewonnen door Mark Neeleman.

In de finale ging hij als eerste om de bovenboei. Bijna iedereen was ervan overtuigd dat Neeleman de voorsprong niet meer uit handen zou geven. Maar zoals altijd zat het venijn in de staart. Hans van Drunen kon de wind blijkbaar het beste lezen van allemaal. Hij rondde als laatste de bovenboei maar gijpte vroeg in het voordewindse rak. Dat begreep eigenlijk niemand, maar hij pakte hierdoor een vlaag waardoor hij zijn achterstand niet alleen inliep, maar ook een, door niemand meer in te halen, voorsprong opbouwde.

Hij werd de verrassende maar terechte winnaar en daarmee eerste sprintkampioen in de Regenbogen. Mark Neeleman werd tweede en KWVL-voorzitter Henk Bergsma derde. De familie Beck kwam als vierde en laatste in de finale over de finish.

BC9A237C-65C1-4D4B-A985-78497AE7CE3C BC9A237C-65C1-4D4B-A985-78497AE7CE3C
3BA56D86-A697-44AD-8652-89FFE50C5A6D 3BA56D86-A697-44AD-8652-89FFE50C5A6D