Testevents voor WK 2023 in Scheveningen

Deelnemers verkennen het wedstrijdwater

SCHEVENINGEN- Voor de kust van Scheveningen worden tot begin oktober zogenaamde test-events gehouden voor het wereldkampioenschap dat in 2023 in ons land wordt gehouden. Tijdens deze test-events krijgen de zeilers en surfers kans om het wedstrijdwater en de locatie te ervaren.

Deze wereldkampioenschappen worden van 10 – 20 augustus 2023 gehouden in Den Haag. Dan strijden meer dan 1.400 topsporters uit 90 landen voor de kust van Scheveningen in tien olympische klassen en een paralympische klasse om de wereldtitel.

Nooit eerder is dit mondiale kampioenschap in olympische klassen in Nederland gehouden. De deelnemers worden vanwege de omvang van het deelnemersveld per discipline uitgenodigd om te oefenen en te trainen. Er zijn tien olympische disciplines in de sport en daarvoor vijf afzonderlijke test events.

Grootse operatie

De voorbereidingen voor 2023 zijn al een aantal jaar geleden gestart samen met de vrijwilligers van een grote wedstrijd zeilende verenigingen. Het gaat namelijk over een omvangrijke operatie, zowel op de wal als op de zeven wedstrijdbanen op zee en op een  paralympische baan op de Braassemermeer. Deze wereldkampioenschappen zijn bovendien het belangrijkste kwalificatiemoment voor de Olympische Spelen, die een jaar later in Parijs worden gehouden.

De eerste test events van de Nacra17, Kitefoilers en de mixed 470 klasse zitten erop. Die voor de ILCA mannen en vrouwen is van 7 tot en met 18 september. Voor de 49erFX en 49er van 21 september tot en met 2 oktober.

Ilse Jansen: Sailing Manager van het WK over de eerste testevents in drie disciplines. “We zijn heel tevreden met de resultaten en de terugkoppeling die we gehad hebben van de internationale deelnemers. Onze eigen topzeilers varen hier regelmatig en hun wensen en waarschuwingen kennen we natuurlijk. We moeten aan een paar punten schaven, maar ik heb er alle vertrouwen in dat deze test events goed gewaardeerd worden door de internationale toppers.”

Foto: Sailing Energy

220710_YSWC_thehague_SE_3086_8397 220710_YSWC_thehague_SE_3086_8397