MUIDEN- Jaarlijks wordt onder de naam DQTC regatta book een jaarboek samengesteld over de 1/4 tonners. Daarvoor worden ontwerpers, bouwers en zeilers geïnterviewd en zijn er verhalen geplaatst over bijzondere 1/4 tonners. Je kunt het jaarboek downloaden door te klikken op
Jaarboek 2022. (http://www.kwarttonzeilers.nl/wp-content/uploads/2022/12/DQTC-Regatta-book-2022.pdf).
Sinds 2013 is er een revival gaande van de jong bejaarde 1/4 tonners in Nederland en wordt jaarlijks om de jaarprijs - de Dutch Quarter Ton Cup - gestreden. Volgend jaar worden bij de elfde editie weer een aantal ’nieuwe’ 1/4 tonners aan de start verwacht, de klasse blijft groeien!
In de jaren ’70 functioneerde de quarter ton class als een van de meest succesvolle zeilklassen die er wereldwijd was. Bijna alle beroemde ontwerpers van nu zijn ooit gestart met het ontwerpen van quarter tonners. Vaak werd het prototype door professionele zeilers naar de overwinning gezeild, waarna de productie op gang kwam. Ook veel succesvolle zeilers hebben in deze klasse gezeild. Een paar jaar geldt de 1⁄4 ton klasse als het officieuze wereldkampioenschap offshore sailing. In Nederland waren grote velden van 20+ in de jaren ’70 geen uitzondering. In Nederland waren het onder andere Klaas T. Kremer (Jachtwerf Waarschip), Jim Lensveld (Jachtwerf Middelharnis), Koos de Ridder (Jac. de Ridder Yacht Design) en Cees van Tongeren (Van de Stadt Design) die nauw betrokken waren bij het succes in Nederland.
Uit alle verhalen blijkt dat het het een bijzondere tijd geweest moet zijn. Naast hard zeilen was het interpreteren (en omzeilen) van de regels een sport. Veranderden de IOR 1/4 Ton Rules dan werden de boten aangepast om vervolgens weer om het hardst (er werd zonder rating gezeild) te zeilen.
Meer informatie over de klasse is te vinden op www.kwarttonzeilers.nl