KAAPSTAD - Alle lof voor GUYOT environnement - Team Europe die de leiding op de race tracker en hun positie als meest zuidelijke boot van de vloot hebben heroverd. In een race naar het zuiden is dat een goede zaak.... of niet?
Twee van de drie boten die zich ongeveer 120 mijl naar het westen bevinden - Team Holcim-PRB en 11th Hour Racing - hebben zojuist (om 1200 UTC) een koerswijziging naar het westen ingezet, waarmee ze hun positie consolideren en zich voorbereiden op een weersverandering in de aanloop naar de uiteindelijke bocht naar Kaapstad. Het zou geen verrassing zijn als Biotherm hen zou evenaren.
”Of de scheiding van het veld ons goed zal doen valt nog te bezien. De uitgesproken hogedrukrug dwingt ons allemaal diep naar het zuiden, misschien zelfs naar het zuidwesten. Daar worden we niet vrolijk van”, aldus schipper Robert Stanjek.
Navigator Sébastien Simon zoekt een uitweg: ”De finish is erg ver weg voor ons. We moeten dus gefocust blijven voor het volgende deel van de race. Na de hoge druk moeten we alle subtropische lagedruk beheersen. De wedstrijd is nog niet afgelopen. We moeten gewoon onze boot varen, onze strategie varen.”
Het thema ’zeil je boot’ komt steeds weer terug. De IMOCA-vloot is niet one-design, de boten hebben verschillende karakteristieken en sweet spots. De moves van de tegenstander kopiëren is een weg naar de ondergang.
Mediaman Amory Ross, van het 11th Hour Racing Team: ”De komende dagen zal iedereen ten oosten van ons waarschijnlijk naar onze lijn willen komen. Te ver naar het oosten en het wordt erg licht. Het is altijd verleidelijk om bij wijze van spreken de hoek af te snijden, maar het werkt zelden. Dus terwijl de concurrentie misschien numeriek dichter bij Kaapstad is en voorlopig een betere wind heeft, als we hier in het westen kunnen volhouden, zal onze baan uiteindelijk goed komen. Wij hebben, in wezen, al het harde werk gedaan om hier te komen.’’
Nu de ETA in Kaapstad tot 48 uur verschuift, wordt zowel de voedsel- als de stroomvoorziening een aandachtspunt, waarbij de teams al nadenken over lichtrantsoenering om te besparen wat er aan boord is.
”We hebben gewerkt aan de zonnepanelen - we hebben 50% meer oppervlakte toegevoegd zodat ze niet in de schaduw van de giek staan - zodat we de hele dag kunnen opladen met zonne-energie”, aldus Team Holcim-PRB-schipper Kevin Escoffier. ”We hebben ook de hydrogenerator die werkt op de snelheid van de boot en vandaag hebben we 24 uur kunnen varen op deze energiebronnen.”
ETA Kaapstad is nu 11 februari.
Ranglijst leg twee om 1200 UTC - 3 februari 2023
1. GUYOT environnement - Team Europe, afstand tot finish, 2663,9 mijl
2. Team Holcim-PRB, afstand tot de leiding, 94,5 mijl
3. Biotherm, afstand tot leiding, 108.6 mijl
4. 11th Hour Racing Team, afstand tot de leiding, 136.7 mijl.
5. Team Malizia, afstand tot de leiding, 220.6 mijl.