Zwakke wind venijn in staart Ocean Race richting finish

De vloot lijkt zich samen te voegen onder de Tafelberg

KAAPSTAD - De IMOCA’s aan de leiding tijdens de Ocean Race zijn hard aan het pushen om kilometers te maken richting Kaapstad, maar ze varen naar een zwart gat van lichte wind. 
De route richting finish is verre van eenvoudig, met de boten die een lange weg naar het zuiden in de Zuidelijke Oceaan moeten zeilen om de St Helenahoogte te omzeilen. Om daarna naar het noordoosten richting finish te zeilen, waar een gebied met lichte wind waarschijnlijk hun route naar Table Bay zal blokkeren.

Kevin Escoffier, de uitbundige schipper van Team Holcim-PRB ligt momenteel slechts vier mijl achter op de nieuwe leider Team Malizia op de tweede plaats met minder dan 1.800 zeemijlen te gaan. 

”Het laatste deel van deze etappe zal niet gemakkelijk zijn,” voorspelt Escoffier terwijl zijn boot surft voor de noordwestenwind op een positie ongeveer op gelijke afstand tussen Buenos Aires en Kaapstad. ”We hebben de hele afgelopen nacht een koufront gehad en we gaan voor nog een koufront vanavond. Dat front - de lagedruk - brengt ons tot aan de zuidelijke grens van de koers bij de ijsgrens, dus we kunnen niet zuidelijker dan dat.”

”Dan, als we langs de ijsgrens zijn, zullen we wachten op een derde lagedruk die ons noordoostelijk naar Kaapstad zal brengen,” legt hij uit. ”Maar... het is nog niet klaar want, voordat we in Kaapstad aankomen, zal er een zeer lichte windvlek zijn. Dat betekent dat de dag voor de finish de hele vloot weer bij elkaar kan komen wat voor de volgers van de race leuk is, maar niet voor ons!  Het kan nog wel eens een spannende finish worden in Kaapstad, met alle boten samen onder de Tafelberg.”

Christian Dumard, weeradviseur van The Ocean Race, zegt dat de heuvelrug voor de finish de bemanning van GUYOT environnement - Team Europe een kans kan geven om weer in te halen. Het team, dat in deze etappe wordt geleid door de Duitse zeiler Robert Stanjek, ligt momenteel 245 mijl van de koppositie op de vijfde plaats ten noorden en ten westen van de andere vier boten, waaronder Mãlama en Biotherm van 11th Hour Racing Team.

”De wind zal eerst terugkomen uit het westen, dus dat zal goed zijn voor GUYOT - ze zouden vrij dicht bij de eerste boten moeten kunnen komen,” verwacht Dumard.

Dumard zegt dat de bemanningen in de tussentijd zuidelijk en oostelijk zullen blijven varen op een noordwestelijke en westelijke luchtstroom, maar dat de wind geleidelijk zal afnemen. ”Ze gaan niet met de huidige snelheid (15-20 knopen) naar Kaapstad - ze zullen waarschijnlijk over twee dagen langzamer gaan. Het front zal steeds minder actief worden naarmate het dichter bij Zuid-Afrika komt, met steeds minder wind. Het zal dus over de vloot naar het oosten trekken en dan zullen ze moeten wachten op de volgende om de finish te bereiken, waarschijnlijk op de 12e.”

Deze fascinerende etappe toont de nieuwste generatie IMOCA’s die in foiling-modus tot nieuwe grenzen worden gedreven door bemanningen die de klok rond werken. Ten eerste het verlies van positie voor GUYOT environnement - Team Europe na haar spectaculaire winst op de oostflank van de vloot na de Doldrums, die haar aan de leiding bracht op de tracker, en dat enige tijd lang. De voormalige Hugo Boss, waarvan Sébastien Simon als navigator en tacticus deel uitmaakt van de bemanning, kwam vast te zitten in een onregelmatige wind en betaalde een zware prijs, nog verergerd door het verlies van hun spinnaker.

Maar Dumard zegt dat het verkeerd zou zijn hen te bekritiseren. ”Ze bleven in het oosten. Ze hadden waarschijnlijk kunnen accepteren om wat van hun voorsprong te verliezen en verder naar het westen te gaan. ”Het is gemakkelijk om nu te zeggen, maar als je vier of vijf dagen teruggaat, was het niet zo duidelijk dat er veel meer wind in het westen zou zijn, dus het is altijd gemakkelijk om achteraf te zeggen.”

 

m152426_crop999002_800x800_proportional_1675773685060C m152426_crop999002_800x800_proportional_1675773685060C