Internationale Optimist Klasse 50 jaar

Jeugdboot bakermat voor vele topzeilers en kampioenen

De Internationale Optimist Klasse bestaat 50 jaar! Hoewel Clarke Mills al in 1947 de eerste Optimist ontwierp, kreeg in maart 1973 de moderne optimist zijn internationale klasse status van de International Yacht Racing Union (IYRU). De International Optimist Dinghy Association (IODA) werd opgericht. Ook werd toen het Optimist symbool geïntroduceerd, dat nog steeds op het zeil van de Optimist klasse terug te zien is.

Al meer dan 50 jaar heeft de optimist klasse talloze wereld- en olympische kampioenen voortgebracht. Voormalige Optimist zeilers zijn onder meer: ​​Sir Ben Ainslie, Peter Burling, Robert Scheidt, Santiago Lange, Carolijn Brouwer en Marit Bouwmeester, Lijia Xu en Martine Grael (om er maar een paar te noemen).

Tegenwoordig is de International Optimist Dinghy Association (IODA) de grootste en meest succesvolle jeugdzeilklasse ter wereld voor zeilers tussen de 7 en 15 jaar oud, met actieve leden in meer dan 100 landen wereldwijd. Er zijn meer dan 178.000 Optimist Dinghy’s gebouwd.

Het jaar 2023 markeert ook de verjaardag van het Optimist Wereldkampioenschap - nog een belangrijke mijlpaal die wordt gevierd tijdens de Wereldkampioenschappen 2023 in Costa Brava, Spanje, van 15 tot 25 juni.

Foto Eize Hoekstra

3728513_717151 3728513_717151