IMOCA-zeilers gaan zware uitdagingen aan in The Ocean Race

Team Holcim-PRB pakt flinke voorsprong


KAAPSTAD- Nadat ze Legs 1 en 2 van The Ocean Race hadden gewonnen, heeft de Holcim-PRB-bemanning nu een stevige voorsprong opgebouwd na slechts vier dagen in de derde Leg, door te ontsnappen aan een lagedruksysteem met veel wind dat de rest van de vloot achter zich heeft gelaten. 

Om 1500 UTC op donderdag heeft Team Holcim-PRB een voorsprong van meer dan 300 zeemijl op 11th Hour Racing Team, en die wordt elk uur groter doordat Escoffier en zijn bemanning tot 10 knopen sneller varen dan de achtervolgende boten. Maar het is niet gemakkelijk geweest.

”De toestand van de zee is verschrikkelijk. Het is niet gemakkelijk om de juiste balans te vinden tussen snelheid en het niet breken van de boot”, aldus Escoffier. ”Nu hebben we nog te maken met dit enorme lagedruksysteem voor ons. Tot nu toe zijn we vrij goed geweest, eerst bij de start, en met onze positie daarna en we hebben wat kunnen winnen en nog wat kunnen winnen.”

11th Hour Racing Team is opgeschoven naar de tweede plaats, maar heeft hetzelfde weersysteem niet kunnen vasthouden en zit vast in lichtere wind. Maar niettemin is een tweede plaats op het leaderboard na een onderbreking van twee uur na de start een goede positie en volgens mediaman Amory Ross aan boord is de stemming op de boot goed.

Het is een vergelijkbaar verhaal voor Biotherm, bijna 200 mijl verder terug, maar ook met ongewoon lichte omstandigheden voor een boot die zijn boeg in de ’Roaring 40s’ heeft gedompeld. Voor deze teams moet het gebrul van het zuiden nog komen. ”Ongewoon,” was de manier waarop Sam Davies het omschreef.

Maar twee andere teams zullen veel gelukkiger zijn in de lichtere omstandigheden: GUYOT environnement - Team Europe, dat nu op weg is naar Kaapstad om structurele reparaties aan zijn boot uit te voeren, en Team Malizia, dat vandaag zeilers in de mast heeft gehad om de mast te verstevigen, die schade heeft opgelopen toen een voorzeil van de sluis kwam, waardoor de val een scheur in de koolstofvezel heeft gemaakt.

”We hebben geprobeerd om de vloer een beetje te repareren - om wat latten te lijmen om het gebied te versterken - zodat we harder kunnen pushen om sneller terug te komen naar Kaapstad en de boot goed te repareren en in Itajai weer bij de vloot aan te sluiten,” zei GUYOT environnement - Team Europe schipper Ben Dutreux.

”Ik weet nog niet of dat via de Zuidelijke Oceaan zal zijn of rechtstreeks over de Atlantische Oceaan. We zullen het zien nadat we in Kaapstad zijn aangekomen.”

De bemanning van Team Malizia heeft een slopende donderdag achter de rug, met om beurten versterkende vellen koolstofvezel die gelijmd en uitgehard moeten worden om de reparatie uit te voeren. Hoewel de lichtere wind en de warmere temperaturen welkome omstandigheden boden voor de reparatie, betekende een gemengde zee dat de mast als een slinger in de lucht slingerde, wat verraderlijk werk opleverde. 

Vanaf 1500 UTC was het team nog bezig met het werk aan het tuig, maar schipper Boris Herrmann zegt dat het plan is om zo snel mogelijk door te gaan. 

 

Fotografie Julien Champolion | polaRYSE / Holcim - PRB/  Amory Ross / 11th Hour Racing / The Ocean Race

 

 

m155002_14_03_230228_JUC_HOLCIM_0039 m155002_14_03_230228_JUC_HOLCIM_0039
m155072_14_03_230301_AMR_11HRT_0189 m155072_14_03_230301_AMR_11HRT_0189
m155112_14_03_230302_ANA_MALIZ_0717 m155112_14_03_230302_ANA_MALIZ_0717