Ocean Race achtervolgers weer in beweging

Reparatie mast Malizia lijkt gelukt

KAAPSTAD- Biotherm, 11th Hour Racing Team en Team Malizia zijn eindelijk in beweging na een frustrerende periode van ongewoon lichte, warme en kalme omstandigheden. Terwijl Team Malizia woensdag de hele dag en de hele nacht doorwerkte om hun beschadigde mast te repareren, werd het ongewone weer veel minder goed ontvangen door de zeilers van Biotherm en 11th Hour Racing Team. Die konden alleen maar toekijken hoe de voorsprong van koploper Team Holcim - PRB werd vergroot naar bijna 600 mijl.

”We zijn weer in beweging, na 24 uur in het hogedruksysteem,” zei Biotherm-schipper Paul Meilhat. ”Nu is het ’let’s go’. Het is nog steeds niet erg winderig, maar veel beter dan voorheen. We zijn blij dat we sneller gaan met de boot en niet luisteren naar het geflapper van de zeilen. Het is goed!!!”

Biotherm heeft de wind gevonden

Het heeft relatief goed uitgepakt voor Biotherm, die een achterstand op het zuiden heeft omgezet in een tweede plaats op het leaderboard, door vóór 11th Hour Racing Team in de nieuwe wind te stappen.

In feite heeft het Amerikaanse team de afgelopen dagen pech gehad. Het team van Charlie Enright, verstrikt in een hogedrukbel met bijna kalme wind, heeft zelfs kilometers gemaakt naar het westen - weg van de finish - in een poging om in de nieuwe wind te komen.

Vanaf vrijdagmiddag UTC zijn ze terug, met een snelheid van 20 knopen door het water, maar nog steeds moeite om in een gunstiger richting te draaien omdat de kalmte op hun pad blijft. Maar media bemanningslid Amory Ross schrijft dat het team gewoon blij is weer in beweging te zijn:

”Met een laatste gybe naar het zuiden vanmorgen voelt het alsof we eindelijk aan de klauwen van het hoog zijn ontsnapt. We hebben 10 knopen op het water en 15 knopen aan de top van het tuig en hoewel we misschien naar het zuidwesten gaan, maken we tenminste vooruitgang in de richting van de nieuwe wind. Uiteindelijk rolde het hoog ons en dreven we bijna 12 uur rond; allemaal te voorzien nadat we van het laag waren gevallen. Wat ook te voorzien is, en je ziet het al gebeuren, is dat de nieuwe wind uit het westen eerst Biotherm en dan Malizia zal helpen voordat hij ons uiteindelijk bereikt. C’est la vie...”

Al met al een moeilijke openingsweek voor het Amerikaanse team, maar met nog 30+ dagen te gaan, genoeg tijd om dingen te veranderen.

Voor Team Malizia is het nieuws positief. De reparaties lijken zo goed te zijn gegaan als ze konden hopen en het team gaat weer op snelheid, zij het nog een beetje voorzichtig omdat ze de harsen zoveel mogelijk tijd gunnen om te ’koken’ of uit te harden in de reparatie bovenin de mast. Maar de prognose is positief.

”Ik ben zo blij, we zijn weer aan het zeilen, de werkplaats is opgeruimd en de meeste dingen aan boord zijn gerepareerd,” was de boodschap van schipper Boris Herrmann op vrijdagmiddag. ”Ik voel me zo klaar voor het volgende deel van deze race, het vervult me met energie als ik denk aan wat we zojuist in het hele team hebben bereikt en ik ben klaar voor de rest van deze Leg! De race is nog bezig, we zijn niet ver van 11th Hour en Biotherm en de race is nog lang!”

600 mijl voorsprong

Aan de kop van de vloot is het ook allemaal positief voor Team Holcim - PRB. De eerste vijf dagen konden nauwelijks beter verlopen, want schipper Kevin Escoffier ligt bijna 600 mijl voor op zijn naaste concurrent.

”We blijven in dit lagedruksysteem - vier of vijf dagen - en daarna wordt het anders en moeten we wat gijpen en geen rechte lijn varen, zoals vandaag”, aldus Tom Laperche aan boord van de leider.

”En ja, achter ons zijn ze in de hoge druk gevallen en ze hebben de komende twee dagen veel lichte wind, maar onze routing is niet erg duidelijk voor de komende week, dus ik weet niet of ze terug kunnen komen of niet.”

Dat is de keerzijde van zo’n grote voorsprong - het kan moeilijk zijn je tegenstanders te dekken op 600 mijl afstand. Maar dat is een goed probleem.

Terugkerend naar Kaapstad is GUYOT environnement - Team Europe ongeveer 250 mijl verwijderd van een aankomst in het weekend in het V&A Waterfront, waar alles is voorbereid en klaar voor een aanzienlijke reparatieoperatie.

Thomas Cardrin staat aan het hoofd van het Tech Team van GUYOT environnement - Team Europe: ”De werkplaats en de opslagcontainers zijn teruggebracht en de werkruimte is voorbereid. We hebben heel wat telefoontjes gepleegd om al het materiaal te bestellen dat we nodig hebben om de beschadigde zone te herstellen - koolstofvezel, harsen, enz. Daarvoor moeten we nagaan hoe we de stuurboordzijde, die tot nu toe niet is aangetast, kunnen versterken voor de volgende Legs. We moeten voorkomen dat de schade zich ook aan de andere kant voordoet.’’


 

m155560_14_03_230303_ROG_BIOTH_0007 m155560_14_03_230303_ROG_BIOTH_0007
m155117_14_03_230301_ANA_MALIZ_0260 m155117_14_03_230301_ANA_MALIZ_0260
m155566_crop110015_800x800_proportional_1677839402BA50 m155566_crop110015_800x800_proportional_1677839402BA50
m155568_crop110015_800x800_proportional_167783940590B3 m155568_crop110015_800x800_proportional_167783940590B3