Triest einde voor zeilklassieker Victoria of Duxbury

Door Stichting Jacht Recycling ontmanteld en vervolgens gesloopt

Stichting Jacht Recycling (SJR) heeft voor een Engelse opdrachtgever het klassieke houten jacht de ’Victoria of Duxbury’ op duurzame wijze ontmanteld en vervolgens gerecycled.

Het 26 meter lange zeilschip werd in 1974 gebouwd als zusterschip van de Ticonderoga. Dit beroemde jacht werd gebouwd in 1936 naar ontwerp van de gerenommeerde jachtontwerper L. Herrishoff.

De ’Victoria of Duxbury’ werd in 2015 voor reparatie en onderhoud naar een Zeeuwse werf gebracht. Door omstandigheden heeft de refit nooit plaatsgevonden en raakte de clipper in zwaar verwaarloosde toestand.

Na inspectie door een jachtexpert werd snel duidelijk dat het schip niet meer te redden viel. SJR heeft het vervuilde bilgewater en oude diesel afgevoerd en de herbruikbare onderdelen gedemonteerd. De resterende houten romp is met containers afgevoerd.

www.jacht-recycling.nl (http://www.jacht-recycling.nl)

thumbnail_20230201_125648 thumbnail_20230201_125648