EK Teamzeilen Optimist op Loosdrecht

De Koninklijke Watersport-Vereeniging ‘Loosdrecht’ (KWVL) organiseert van 25 tot en met 30 augustus de Europese Kampioenschappen Teamzeilen voor de Optimist. De Optimist is de grootste jeugdklasse ter wereld, veel Olympische zeilers zijn hun carrière begonnen in deze klasse.

Teamzeilen is een aantrekkelijke vorm van wedstrijdzeilen omdat het korte races zijn van elk circa 5- 10 minuten met veel dynamiek en daardoor ook leuk en spannend voor het publiek. Er wordt in teams van vier boten tegen één ander team gevaren. Het team waarvan de som van de finishplaatsen van de boten het laagst is, wint.

Het is een zeer technische en tactische tak van wedstrijdzeilen, waarbij voldoende bootsnelheid en boothandling gecombineerd moeten worden met teamwork en communicatie. Het gaat er namelijk niet om als eerste boot over de lijn te komen maar om als team het beste te presteren.

Tijdens het EK varen teams uit 16 verschillende Europese landen tegen elkaar. Een landenteam bestaat uit vier zeilers (twee jongens, twee meisjes, 11 tot 15 jaar oud). Er wordt gevaren in een zogenaamde Round Robin competitie. Dit betekent dat over een periode van drie wedstrijddagen (26 t/m 28 augustus) alle teams meerdere keren tegen elkaar zeilen.

Op dinsdag 29 augustus vinden de finalewedstrijden plaats en is rond 15.00 uur de nieuwe Europese Kampioen bekend.

Het evenement, volledig georganiseerd door vrijwilligers, vindt voor de eerste keer in de geschiedenis plaats in Nederland. De jeugdige zeilers worden bij gastgezinnen, leden van de KWVL, ondergebracht. Voor de coaches wordt er een groot ‘moederschip’ in de haven gelegd.

Vrijdag 25 augustus 18.00 uur opening

Zaterdag 26 augustus t/m maandag 28 augustus Round Robin (‘poule’) wedstrijden

Dinsdag 29 augustus
Finale wedstrijden en sluitingsceremonie met prijsuitreiking