De belangrijkste watersporttrends in 2024

Dayboats, Cats, bootclubs en duurzame oplossingen

DUSSELDORF- Net als in andere branches is de watersport onderhevig aan veranderingen en trends. De grootste trend en tegelijkertijd ook met de grootste impact is de toenemende vraag naar duurzaamheid binnen de motorbootsector. Steeds meer eigenaren dromen van een boot die door alternatieve aandrijftechnologieën en milieuvriendelijke uitrustingsoplossingen een kleinere CO2-voetafdruk achterlaat, maar tegelijkertijd niet inboet waar het gaat om performance en luxe.

Door Marcus Krall/ Boot Düsseldorf

De meest populaire oplossingen op dit gebied, zijn momenteel jachten met hybride of volledig elektrische aandrijfaggregaten. Deze technologieën zijn de afgelopen jaren voortdurend verbeterd en geoptimaliseerd, zodat ze nu een solide alternatief vormen voor conventionele verbrandingsmotoren - althans op ‘korte en middellange afstanden’.

De stijgende vraag naar hybride- en elektrische jachten wordt bevestigd door Matjaz Grm, CEO van de Sloveense jachtwerf Greenline. “We zien een duidelijke verschuiving naar hybride en elektrische boten. Het milieubewustzijn van consumenten en het vertrouwen in groene technologie zijn de laatste tijd sterk toegenomen en dat merken we in onze orderportefeuille: steeds meer klanten kiezen voor hybride of volledig elektrische modellen.” In 2021 was elke tweede boot die de werf van Greenline verliet een hybridejacht. “Mensen worden zich steeds bewuster van hun impact op het milieu en zoeken naar oplossingen die overeenkomen met hun waarden,” vervolgt Grm. “Dit groeiende bewustzijn schept gunstige voorwaarden voor de invoering en groei van het duurzame botensegment.” Daarom stappen steeds meer merken nu in de markt voor alternatieve aandrijvingen, wat dit segment van de branche een flinke impuls geeft en de ontwikkeling van nieuwe en verbeterde oplossingen aanzienlijk versnelt. 

Focus op materialen

Maar de duurzaamheidstrend beperkt zich allang niet meer tot aandrijftechnologieën. Ook de vraag naar individuele en milieuvriendelijke interieuroplossingen wordt steeds groter. De focus ligt hier op gebruikte materialen: gerecycled hout, gerecycled plastic en alternatieven voor teak zijn slechts enkele voorbeelden van hoe duurzame oplossingen in dit segment kunnen worden gecreëerd. Teak als materiaal voor dekbekleding heeft al geruime tijd een slechte naam, omdat voor het traditionele dekmateriaal tropische regenwouden worden gekapt. Als een goed alternatief lijkt kurk zich momenteel in de kijker te spelen. De productie van dit dekmateriaal is vrijwel CO2-neutraal en de eigenschappen zijn vergelijkbare met die van teak: het is licht, warmte-isolerend, geluiddempend en heeft een zachte, aangename tactiliteit. Ook op het gebied van antislip en duurzaamheid staat kurk, op gelijke hoogte als tropisch hout. Synthetische materialen van Esthec of Flexiteek, worden ook steeds vaker gezien, en ook aanbieders van Tesumo-hout veroveren een stukje van de markt. 

Korte trips en veel volume

In 2023 nam de vraag naar expeditie-waardige jachten verder toe, wat de trend weerspiegelt dat eigenaren weer vaker extreme en afgelegen reisbestemmingen willen verkennen. Het Global Order Book toont aan dat expeditiejachten - meestal volledige verdringerjachten met een groot bereik, robuuste rompen en uitgerust met helikopterplatforms, duikcentra of onderzoeksfaciliteiten - in 2023 het op één na populairste scheepstype was.

’Het is te verwachten dat de groeiende populariteit van dayboats ook in 2024 een trend zal blijven. Merken zoals Pardo/Van Dutch, SAY, Wally, Fjord en Jeanneau ontvangen talrijke bestellingen voor hun dayboat-modellen. “Booteigenaren gebruiken hun boten steeds vaker voor korte dagtochten,” aldus Paul Blanc, Brand Director van Jeanneau, nadat het bedrijf in het voorjaar van 2023 de DB/37 dayboat had geïntroduceerd. “Luxe dayboats van 30 tot 50 voet worden in het Middellandse Zeegebied en Florida steeds vaker het belangrijkste segment van de markt.’ 

Multihull-boten en jachtinvesteringen

Er is ook een aanzienlijke groei te zien in zowel het aanbod als de vraag naar motorcatamarans. In de periode van 2020 tot 2022 was er een gestage groei van het aantal grotere motorcatamarans dat te koop werd aangeboden. Deze trend lijkt zich in 2023 voort te zetten en reikt vooral tot in de chartersector: ook hier steeg de capaciteit van beschikbare catamarans in 2023, evenals de vraag, die volgens het charterbedrijf Master Yachting, aanwezig op Boot Düsseldorf 2024 in hal 13, met 16 tot 18 procent is gestegen - en dit aantal stijgt nog steeds.

“Ik zou niet van een catamaran-boom willen spreken,” aldus Peter Kollmann-Jehle, Senior Manager Marketing en Public Relations bij Master Yachting. “De vraag naar monohulls blijft stabiel. We zien echter wel een duidelijke trend richting catamarans, wat waarschijnlijk mede te maken heeft met de hernieuwde populariteit van verre bestemmingen zoals het Caribisch gebied.” 

In de club aan boord

De droom van een eigen boot bezitten, is voor velen geen kwestie van geld, maar wordt belemmerd door overvolle jachthavens en een gebrek aan ligplaatsen. Wie een eigen boot koopt, moet momenteel extreem lange wachttijden voor een ligplaats op de koop toenemen. Dit is een vruchtbare voedingsbodem voor een trend die bootclubs weer in de schijnwerpers zet. 

Het idee hiervan is om klanten een eenvoudig en kostenefficiënt gebruik van een boot te bieden en hen te ontheffen van onderhouds- en verzorgingstaken. Dit is voor klanten een reden om tot een club toe te treden, waarvan het lidmaatschap hen - afhankelijk van het gekozen, individueel afgestemde pakket - in staat stelt om tijdelijk een boot uit de vloot van de aanbieder te gebruiken. Het komt neer op een soort bootabonnement. Op deze manier vallen de hoge aanschafkosten van een boot voor de klant weg, evenals de zoektocht naar een aanlegplaats en de kosten voor onderhoud en reparatie. Tegelijkertijd is een optimale benutting van de boten gegarandeerd. 

De trend, die in landen als de Verenigde Staten al lang is ingeburgerd, komt nu pas hier op gang. Met de Bénéteau Groep zal ook een gerenommeerde Europese onderneming in dit veelbelovende segment stappen. De Franse werf mikt op ‘consolidatie in Frankrijk in 2024, gevolgd door uitbreiding in Europa, met name in Italië en Spanje in 2025. Hierbij zullen naast de eigen jachthavens ook de dealers worden betrokken, zodat de bootclubservice van Bénéteau binnenkort op tal van locaties beschikbaar zou kunnen zijn. Ook Brunswick (Freedom Boat Club) en Axopar (Agapi Boat Club) zijn met hun clubs succesvol actief op de markt. 

De interesse in het marktsegment van de bootclubs is de laatste tijd met name toegenomen omdat het nieuwkomers in de watersport een eenvoudige en betaalbare manier biedt om in de watersport te stappen: waar mensen vroeger een kleine boot met trailer kochten, zijn ze vandaag de dag eerder geneigd om een abonnement af te sluiten waarmee ze kunnen genieten van de positieve kanten van het varen zonder verplichtingen aan te gaan. 

 

Met dank aan Boot Dusseldorf (https://www.boot.de/de/Aktuelles/News)

Foto Delphia

 

 

 

 

 

Afbeelding 54 Afbeelding 54