Wat zijn de trends bij zeiljachten in 2024 ?

Comfort, easy sailing en goede prestaties

DUSSELDORF- Ga je naar Boot Dusseldorf om wellicht naar de zeilboot van je dromen te kijken? Wij hebben de belangrijkste trends bij de zeiljachten op een rij gezet.

Door Eric van Staten en Sandra-Valeska Bruhns

Bij de nieuwe modellen domineren jachten met veel leefruimte boven en onder dek, die ook probleemloos door één persoon of een kleine bemanning kunnen worden gezeild.  Bij de kleine kielboten onder de 30 voet zijn het vooral de jolachtige, snelle zeileigenschappen en het eenvoudige, pure zeilplezier dicht op het water die indruk maken. De overgangen tussen sportieve eenheidsklassen en snelle daysailers, die zowel voor regatta’s als voor dagtochten of korte weekendtrips kunnen worden gebruikt, zijn vloeiend.

Een voorbeeld hiervan is de Saffier SE Lite (https://saffieryachts.com/nl/modellen/saffier-se-24-lite/?gclid=EAIaIQobChMIl4_noIu5ggMVeD4GAB0ccwMHEAAYASAAEgJXMPD_BwE), die naast een elegante, kenmerkende uitstraling voor de Nederlandse werf zowel aan de wind als op grootschoten een hoog snelheidspotentieel biedt. Net als tal van andere nieuwe ontwikkelingen binnen verschillende groottesegmenten, heeft dit kleine zeiljacht ook een elektrische pod-aandrijving met ingebouwde zonnepanelen op het voordek.

Een absolute blikvanger van Boot 2024 wordt het grootste zeiljacht van de beurs, een luxe toerjacht van 69 voet van Hallberg-Rassy, dat zijn wereldpremière op ’s werelds grootste indoor botenshow beleeft. Dit is een jacht dat alle componenten van moderne scheepsbouw met de befaamde hoge kwaliteit van de Zweedse traditionele werf combineert en comfort en uitstekende zeileigenschappen voor elk weer en elk vaargebied verbindt.

Ontworpen als een ideaal jacht voor lange reizen, biedt het ook veel opslagruimte en een geavanceerde energie- en watervoorziening die onafhankelijk is van de landvoorzieningen - factoren die ook te vinden zijn bij de kleinere jachten die hieronder worden beschreven.

Koken als gezamenlijk event

Bij grotere jachten van meer dan 35 voet wordt de trend naar gezellig samen koken, en dan bij voorkeur aan dek, steeds sterker. Onderdeks zijn de kombuizen vaak in L-vorm in de salon geïntegreerd of strekken zich over een zijwand uit, aan dek is minstens één outdoor barbecue-station met een Plancha-grill en een kleine gootsteen standaard, vaak aangevuld met een buitenkoelkast of een koelvak voor het bewaren van dranken.

Meer ruimte en comfort 

Nog maar enkele jaren geleden als een innovatie in de sportieve Mini- en Class 40 geprezen, zet de trend naar volumineuze rompen en daarmee naar voren springende boegvormen door. Hierdoor ontstaan grote, ruime hutten in de boeg, die vaak als master cabine met een aan drie zijden vrijstaand bed worden gebruikt. Deze ‘hotelbed’-uitstraling, gecombineerd met doordachte kastoplossingen en kleine opbergvakken, geeft de hutten een luxe, elegante uitstraling. Hetzelfde geldt voor het achtersteven: door de installatie van twee stuurwielen en dienovereenkomstige roeren is het mogelijk om het achtersteven breder en daarmee volumineuzer te maken. Hierdoor ontstaan twee ruime hutten of een kooi en een grote opbergruimte aan de andere kant.

Dit wordt vooral duidelijk bij de c46 van Bavaria Yachts, dat zijn première op Boot Düsseldorf 2024 beleeft. Onderdeks ontstaat door uitgebreide chines in het achterschip en een opvallende V-vormige boeg een grote binnenruimte.

Veel natuurlijk licht en helderheid

Niet alleen Beneteau doet dit met de Oceanis-serie: het plaatsen van ramen in de romp zorgt voor veel natuurlijk lichtval in de hutten en vanuit bijna elke kooi is er uitzicht op de zee, de haven of zelfs een romantische ankerbaai. Meer glazen luiken op het dek laten ook extra licht binnen en zorgen ervoor dat de binnenruimtes in fel zonlicht baden. Veel van deze luiken kunnen worden geopend, zodat er goede ventilatie aan boord is. Door de inbouw van talrijke energiebesparende LED-verlichting aan het plafond en als leeslampen in de kooien wordt nog meer helderheid gecreëerd. Veel jachten die voor zonnige gebieden in de Middellandse Zee of het Caribisch gebied zijn ontworpen, hebben bovendien airconditioning. De daarvoor benodigde energie wordt steeds vaker door ingebouwde zonnepanelen opgewekt.

Luxe en comfort onder het dek

Ruime kooien, brede bedden met dikke matrassen, meerdere badkamers met toilet en douche en veel zit- en ligplaatsen zorgen voor maximaal comfort aan boord. Hieronder vallen ook de stahoogte onder dek en tal van slimme inbouwapparatuur, die niet onder doen voor de TV- en geluidsbeleving van thuis. Steeds belangrijker wordt daarbij de goede balans tussen de gemeenschappelijke ruimtes zoals de cockpit en de salon en de privéruimtes. De individuele hutten zijn duidelijk van elkaar gescheiden en hebben vaak een eigen natte cel. Op grotere jachten, zoals de Dufour 44 (https://www.dufour-yachts.com/en/luxury-yachts/dufour-44/), is zelfs een scheiding van toilet en douche gerealiseerd.

Alles op één niveau

Met name de liefhebbers van catamarans waarderen het leven op één niveau - vanuit de cockpit bereikt men via schuifdeuren zonder trappen de salon en keuken. Deze genereuze ruimte, gecombineerd met het leven op één niveau, zonder luik, kenmerken de dekzeiljachten van Moody. Bij de jachten van de werf Hanse Yachts uit Greifswald liggen de cockpit, de salon, de navigatie en de kombuis op één en hetzelfde niveau, en zijn de stuurposities aan dek gemonteerd. Door de naadloze overgang van het ene naar het andere woongedeelte wordt het gemeenschapsgevoel aan boord versterkt, de schippers bevinden zich altijd in de buurt van hun crew en hun gasten en kunnen samen van de uren op zee genieten.

Multifunctionele mogelijkheden

Veel ruimte voor gezamenlijke uren met de grote familie-crew of vrienden is een van de essentiële kenmerken van succesvolle toerjachten. De vaak verzinkbare cockpittafel kan de functie van een extra ligplaats krijgen. Onder dek kunnen zeilers in de salon uitgebreide woonruimtes verwachten, vaak met U- of L-vormige banken en aparte, in positie variabele krukken. Een bijzonderheid biedt bijvoorbeeld de nieuwe Dufour 44, waar aan de zeshoekige salontafel met extra krukken comfortabel door maximaal acht personen plaats kan worden genomen. Door de eveneens verzinkbare salontafel ontstaat in een handomdraai een extra slaapplaats voor twee personen.

 

Hoge mate van individualiteit en flexibiliteit

Flexibiliteit en vele verschillende configuratiemogelijkheden, afgestemd op de uiteenlopende eisen en wensen van de eigenaars, zijn ook een essentieel kenmerk van moderne jachten. Naast de kleuren van het interieur en de bekleding, kan bij veel jachten het aantal hutten individueel worden bepaald en is het ook mogelijk om uit verschillende kombuisvarianten te kiezen. Zo kunnen klanten voor een lange pantry met grote werkbladen en veel opbergruimte langs de zijwand gaan, of de positie van de keuken bij de voorste hoofdschot bepalen. Eigenaren kunnen ook de lay-out van het dek van hun jacht bepalen en tussen ‘cruiser’ of ‘racer-versies van de jachten kiezen.

Veel bergruimte voor talrijke toys

Naast de royale ruimte boven en onder dek en in de individuele hutten is bergruimte en dus ruimte voor tal van uitrusting aan boord voor veel zeilers steeds belangrijker. Niet alleen fietsen worden meegenomen aan boord, vaak hoort ook een opblaasbare dinghy met buitenboordmotor erbij, evenals een stand-up paddling board, kite-uitrusting of een wingfoiler. Afhankelijk van de grootte van het schip kunnen ruime kisten of een aparte ruimte in plaats van een achterkooi voor opslag worden gebruikt.

Zo biedt de nieuwe XC 47 van de Deense werf X-Yachts bijvoorbeeld bijzonder veel extra opslagruimte. Naast een uiterst diepe zeillast in de boeg beschikt het jacht over een zeer grote backbox en talrijke kasten en lades in alle hutten en natte cellen van het schip. Zelfs de ruimte onder de achterkooien is als extra opbergruimte met uitschuiflades benut.

Easy sailing

Ligbedden aan dek die het mogelijk maken om uren in de zon te ontspannen, zijn inmiddels op het voorschip, op het dek en ook in de cockpit beschikbaar. Op veel jachten kan de cockpittafel worden verzonken, zodat een brede loungeruimte ontstaat. Uitklapbare zwemplatforms bieden directe toegang tot het water, waarbij hier vaak ook een douche is geïnstalleerd, zodat men zich direct na het zwemmen met warm zoetwater kan afspoelen.

Bescherming van de zeeën

Voor het beter beschermen van het milieu, wordt steeds vaker afgezien van antifoiling en worden de gevoelige onderwaterschepen met een beschermende folie bedekt om zo ongewenste groei van algen en mosselen te voorkomen. Vuilwatertanks zijn inmiddels standaard, veel jachten hebben ook een elektrische watermaker voor de behandeling of ontzilting van zeewater, waardoor vers drinkwater ook op langere reizen mogelijk is. Dit creëert onafhankelijkheid van de voorzieningen aan land en dus een grotere radius bij het plannen van zeiltochten.

Elektrische aandrijving

In de dinghy- en bijbootsector zijn elektrische aandrijvingen al jaren een welkome alternatief voor traditionele, op benzine werkende buitenboordmotoren. Steeds vaker worden elektrische of hybride binnenboordmotoren ook op nieuwe seriejachten geïntroduceerd. Naast krachtige lithiumbatterijen worden ook vaker zonnepanelen op de bimini’s en het dekhuis geïnstalleerd, die een alternatieve energiebron vormen.

Digitalisering en apps

Met digitale zeekaarten en displays kan alle benodigde informatie zowel boven- als onderdek worden afgelezen. Denk hierbij aan snelheid, invalshoek van de wind, brandstofpeil, verbruik, enz. Hierdoor is de ruimte die vroeger door de kaartentafel van de navigator werd ingenomen aanzienlijk kleiner geworden. De ruimte voor de navigator wordt steeds vaker subtiel in de woonruimte in de salon geïntegreerd. Nieuwe jachten worden toenemend met een eigen app aangeboden, die controle op alle verbruikers aan boord biedt en tevens inzicht geeft in de bootbewegingen in de haven en de eigenaren waarschuwt voor mogelijke diepontladingen van de batterijen, diefstal of inbraak.

Zo heeft de Beneteau-groep de app SeaNapp (https://youtu.be/Ti-BPCDYh94?si=czJVx_VbZ8u4tg2P) ontwikkeld, die ver weg van de haven, bijna volledige controle over het jacht mogelijk maakt. Daarnaast zijn er tal van apps die op aanbevelingen van andere zeilers zijn gebaseerd, waarmee de community informatie over havens, ankerplaatsen en mogelijke veranderingen in het geplande vaargebied krijgt.

Easy sailing en fast cruising

‘Easy sailing’ is het sleutelwoord voor moderne jachten die met consequent naar achteren geleide vallen en trimlijnen door één persoon kunnen worden gezeild. Zo heeft de meevarende crew - familie, vrienden, gasten - bijna de hele cockpit om te ontspannen en te relaxen.

Fast cruising: dit betekent grote stabiliteit, lange waterlijnen en optimale performance. Moderne jachten behalen onder zeil met een kleine bemanning een goed snelheidspotentieel, zijn gemakkelijk vanuit de cockpit te bedienen en overtuigen door goede zeileigenschappen. Terwijl op de halve wind koers het grootzeil en de genua voor snelheid zorgen, wordt voor de wind ontspannen de gennaker getrokken en maakt de Code Zero de zeiluitrusting compleet. Net als bij het interieur hebben toekomstige eigenaren vaak de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het tuigage van hun toekomstige schip en kunnen ze kiezen tussen een overlappende genua met verstelbare schootpunten of een kleinere zelfkerende fok. De verlengde waterlijnen, vooral veroorzaakt door chines, zorgen voor goede zeileigenschappen van moderne toerjachten.

Naast elektrische ankerlieren worden op toerjachten steeds vaker elektrische lieren voor de genuaschoot gebruikt, die het vermoeiende lieren na overstag en gijpen vergemakkelijken. Naast rolgenua’s worden ook steeds vaker elektrisch gezette en geborgde grootzeilen gebruikt. In combinatie met een autopiloot die ook de manoeuvres regelt, is het mogelijk om comfortabel solo te zeilen, zelfs met jachten van meer dan 45 voet. Het aanleggen in havens wordt vergemakkelijkt door het gebruik van boegschroeven.

Volop privacy

Bij de ontwikkeling van nieuwe jachten in het grotere segment van meer dan 50 voet is de lay-out met twee gangen ook een bijzondere ontwikkelingen. Zowel de 50 CS, maar ook de Hallberg-Rassy 50 of de Oyster 495 scheiden op een slimme wijze de zone voor de eigenaren en het toegangsgedeelte voor de gasten naar hun hutten. Hierdoor is er nog meer privacy en afzondering mogelijk. De privévertrekken waar men zich even terug kan trekken, zijn net zo belangrijk als het gemeenschapsgevoel aan dek, in de kombuis tijdens het gezamenlijk koken of in de salon.

Naast de mogelijkheid om op Boot Düsseldorf een verscheidenheid aan zeiljachten en catamarans te bekijken en aan boord een gevoel te krijgen van hoe het zou zijn om met dit schip uit te varen, bieden veel werven hun potentiële klanten de mogelijkheid om via animaties hun eigen kleurconcept voor het interieur te bekijken en zo de geplande look & feel van hun droomjacht te ervaren.

 

Foto Saffier en Hall Berg Rassy

Afbeelding 63 Afbeelding 63
Afbeelding 60 Afbeelding 60
Afbeelding 64 Afbeelding 64
Afbeelding 61 Afbeelding 61
Afbeelding 62 Afbeelding 62