De Waterengel maakt eerste zorgvaart

Dementie vriendelijke rondvaartboot

OIRSCHOT- Na 3.5 jaar renovatie is vorig jaar De Waterengel te water gegaan. Zaterdag 9 maart zal de rondvaartboot haar eerste officiële zorgvaart maken. De Waterengel wordt ingezet voor mensen met dementie of met een meervoudige beperking.

De Waterengel is een salonboot uit 1975. Gebouwd in Overijssel om als rondvaartboot de Weerribben te bevaren en later voer zij op het Drentse Stieltjeskanaal. Lange tijd was het de grote liefde van Jan Kersten en Corry Smolders van Stichting Schip uit Helmond, waar de boot sinds 2006 erg bekend was. Door ziekte van Jan is onderhoud blijven liggen en moesten zij hem van de hand doen.

Franc Speetjens en Nancy van Heeswijk uit Son en Breugel kochten de boot in november 2018. Nadat zij kort ervoor verliefd werden op de rust van het water met hun eigen kleine privébootje, was het voor dit stel al snel duidelijk dat zij deze boot onder andere willen gaan inzetten voor mensen met dementie.

’’Als er een engel op je pad komt en je in het dagelijks leven veel te maken hebt met mensen die ‘even vergeten’ dan is de combinatie van deze boot en de rust bieden al snel gemaakt,’’ aldus Nancy.

De kleinschalige, knusse boot is rolstoel toegankelijk voor maximaal 10 rolstoelen per tocht, flexibel in te delen en dementie vriendelijk. Dankzij bijdragen van vele fondsen kunnen de tochten tegen lage kosten aangeboden voor de doelgroep.

De tochten voor de doelgroep alsmede het onderhoud aan de boot, worden verwezenlijkt uit donaties en gelden. Een sponsorbijdrage leveren kan ook door te boot te boeken voor overige doeleinden, waarbij de opbrengst door de stichting (met culturele ANBI-status) als goed doel wordt gebruikt.

De Waterengel vaart op de kanalen tussen Den Bosch, Sint-Michielsgestel, Bernheze, Meierijstad, Laarbeek, Helmond, Nuenen, Son en Breugel, Best, Eindhoven, Oirschot, Oisterwijk, Hilvarenbeek en Tilburg.

Voor meer informatie: http://dewaterengel.nl (http://dewaterengel.nl)

Foto Loet van Eijndhoven

Afbeelding 2 Afbeelding 2