Nieuwe reddingboot voor KNRM Lemmer Pauline gedoopt

LEMMER – Bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) in Lemmer is zaterdag 20 april de nieuwe reddingboot gedoopt, vernoemd naar haar schenkers Paul en Caroline – haar naam is Pauline. 

Paul en Caroline zeilen al jaren en waarderen de KNRM even lang vanwege zijn belangrijke functie: mens en dier helpen redden op het water. “Na 11 mei 2020, de dag van het surfdrama in Scheveningen, besloten we: wij willen de KNRM een schenking doen”, vertelt Paul.

Dat het een reddingsboot voor KNRM Lemmer werd, is toevallig: het zeilschip van het stel staat al sinds 1986 ‘s winters bij de jachtwerf in Lemmer.” Het echtpaar heeft een mooie band opgebouwd met de KNRM organisatie en reddingstation Lemmer. De doop is zaterdag verricht door Caroline. 

De doopceremonie -op de kade en in de loods van BMN Bouwmaterialen- bestond uit mooie tradities. Zo hakte Caroline met een bijltje om de naam te onthullen, werd de vlag van de bouwer gewisseld door die van de KNRM. En bij de tewaterlating speelden vier blazers the Naval Hymn- voor een behouden vaart. Het Lemster Shantykoor speelde na elke speech een toepasselijk nummer. De combinatie van traditie en hedendaags met een goede dosis Lemsters, maakte de dag voor velen bijzonder.

Van Friese bodem
De Pauline is gebouwd door Dok- en Scheepsbouw Woudsend en het casco bij Folmer Jachtbouw uit Rijs. Deze reddingbootklasse Van Wijk, een doorontwikkeling van de Valentijn 2000, is technisch getekend door Gaastmeer Design. Vergeleken met zijn voorganger is de Van Wijk met 50 centimeter naar achteren verlengd om bovendeks meer ruimte te creëren. De rompvorm is grotendeels hetzelfde gebleven. Verder is onder meer een vernieuwde drenkelingenklep aangebracht en zijn de motoren meer naar voren geschoven voor een betere balans. 

Zondag is de reddingboot teruggevaren naar Woudsend. Voor de kantelproef die nog uitgevoerd moet worden en de laatste technische acties. Daarna komt de Pauline weer naar Lemmer, waar de bemanning van de KNRM staat te popelen om haar in gebruik te nemen.

Capaciteiten
De reddingboot weegt 9,5 ton, is 11,40 meter lang en 4,10 meter breed, heeft een bemanning van vier personen en een gereddencapaciteit van 50 personen. De aandrijving bestaat uit twee VOLVO PENTA D6-440 pk motoren. Elk gekoppeld aan een Hamilton-waterjet, waarmee een maximum snelheid van 35 knopen kan worden bereikt.

De Van Wijk is onder alle weersomstandigheden inzetbaar op het IJsselmeer. De motoren van de nieuwe reddingboot voor Lemmer zijn geschikt voor het varen met HVO100-brandstof. Dit levert 90% reductie van CO2-uitstoot op. Een belangrijk winstpunt in de doelstellingen naar meer duurzaamheid binnen de KNRM.

De Pauline vervangt reddingboot Anna Dorothea die haar reddingbootcarrière op 11 juni 1994 startte bij KNRM Eemshaven. Deze reddingboot uit de Valentijnklasse is onder andere bekostigd uit giften van de Anna Dorothea Hingststichting in Groningen. De stichting is opgericht bij leven door Jan Wendelinus de Vries en zijn zus Aaltje de Vries en genoemd naar hun moeder.

KNRM Lemmer
In Lemmer worden de reddingboten Pauline en de Palace Noordwijk (Altanic 75-klasse uit 2006) bemand door 19 enthousiaste, vrijwillige bemanningsleden. De plaatselijke commissie van het reddingstation bestaat uit 6 vrijwilligers die zich bezighouden met de opleiding en het materiaal van de bemanning, onderhoud en de lokale PR en fondsenwerving. Het reddingstation komt zo’n 40 keer per jaar in actie op het IJsselmeer. De bemanning is professioneel opgeleid voor het reddingwerk en traint wekelijks om zorgvuldig te kunnen handelen in noodsituaties. 

 

Afbeelding 233 Afbeelding 233
Afbeelding 235 Afbeelding 235
Afbeelding 234 Afbeelding 234