Stellendam Regatta: tegenvallende deelname (+video)

Strijd op het water is er niet minder om

STELLENDAM- Bij aankomst in Marina Stellendam vallen de oer-Hollandse luchten meteen op. Een blauwe hemel met grote witte wolken. Op de voorgrond een groep enthousiaste zeilers en hun kleurrijke schepen. Het zijn de deelnemers aan de Stellendam Regatta. Het aantal schepen aan de start blijkt ten opzichte van de vorige editie bijna gehalveerd. De strijd op het water is er niet minder om.

Direct naar video-impressie (https://youtu.be/hwiQn0jbO8A?si=o6H7ZXmfzdsFietJ)

Het is een algemene trend aan het worden dat zeilwedstrijden steeds minder deelnemers trekken. Waar het precies aan ligt? Daar lopen de meningen over uiteen. De Stellendam Regatta voorheen bekend als de Van Uden Reco Regatta maakt nu voor het eerst in haar bestaan van meer dan 15 jaar een dramatische terugval in deelnemers mee. In 2023 telde deze wedstrijd nog 75 deelnemers aan de start en dit jaar waren dat er ’slechts’ 46.

’’Jammer is het wel, want ook dit jaar heeft een heel team zich suf gewerkt om mooie wedstrijden te organiseren. Na de corona periode is het sponsorklimaat er ook al niet gunstiger op geworden en met een tegenvallende opkomst, wordt het steeds moeilijker om iets moois neer te zetten,’’ aldus organisator Martine Vos.

’’We kijken zeker naar nieuwe impulsen om de seizoensopener voor alle teams die wel komen een mooi evenement te laten zijn.’’ Vos ziet het weer op peil brengen van het deelnemersaantal als taakstellend. ’’Maar je kan ze niet naar de wedstrijd toe vergaderen natuurlijk, dus we zullen heel creatief moeten worden.’’

Prachtige wedstrijden

Laten we het over het zeilen hebben. Prachtige wedstrijden op het Haringvliet tussen de Marina Stellendam en de haven van Hellevoetsluis. Dit jaar maar 1 drukbezochte wedstrijdbaan. Wat direct opvalt is de competities die hier worden uitgevochten. In de ORC scheurt de blauwe ROST (Rotterdam Ocean Sailing Team) met als team captain Gerd-Jan Poortman in de rondte. Een jong professioneel team met een duidelijk doel. Op weg als Nederlandse vertegenwoordiger naar de aanstormende Admirals  Cup. Deze prestigieuze wedstrijd in de Solent zullen zij gezamenlijk varen met Team Barraca GP.

Altijd van de partij is Team Extra Djinn van Michel Dorsman, na een goed naseizoen en een mooie Heineken Regatta nu een weer een derde plek op deze Stellendam Regatta. Michel is duidelijk gewend om op het podium te staan.

Ook op de wedstrijdbaan, de Bierkaai. Een oude bekende met aan boord Karin Van Gelderen. In de jaren 90 voer haar vader, Jan van Gelderen, met deze boot in de prijzen. Hij werd later voorzitter van het Watersportverbond. Jan van Gelderen overleed in december 2023 op 83-jarige leeftijd. Karin is lange tijd uit het zeilen geweest en is nu weer terug in de cockpit van de Bierkaai. “We hebben twee prachtige dagen gevaren met een relatief jong team. Superleuk om er weer bij te zijn op de oude boot van mijn vader.” Aldus een immer enthousiaste Karin.

Jan Scholtes met de Warp5 sleept in de ORC 2 klasse de gouden medailles mee naar huis. Het team heeft grote plannen dit seizoen. Eerst nog een paar wedstrijden in Nederland en dan naar het EK ORC in Finland. Het team is zeer te spreken over hun resultaten en heeft een geweldig weekeinde gehad.

In ORC 1 wordt de eerste plek en de wisselprijs meegenomen naar België door het Team Raquero. Karel Verhulst vertelt; ”We komen hier voor de perfecte organisatie en de fijne wedstrijden. Met die wisselbeker in handen moeten we volgende keer wel terugkeren. Om onze naam er nogmaals op te laten graveren,” vervolgt hij lachend.

In de ORC klasses een mooie opkomst met veel schepen die hier al vele malen eerder zijn geweest.  Zij draaien hier de eerste rondjes voor de Verbondsbezem en de eigen klasse kampioenschappen. Een goed begin is het halve werk tenslotte. In de eenheidsklassen een mooie onderlinge strijd die door de goede wind ook nog extra spannend gemaakt wordt.

Bij wat lagere temperaturen is de wind hier altijd aardig constant en dat maakt de mooie wedstrijden weet een zelfbenoemde deskundige mij te melden. Tijdens de prijsuitreiking maakt Willem Ellemeet van de gelegenheid gebruik om Martine Vos de speld van verdienste uit te reiken namens de Noordzee Club.

Op naar Medemblik

Los van het aantal deelnemers kijken alle aanwezigen toch terug op wederom een geslaagd weekeinde. Het glas wordt geheven, de bitterballen vallen in de smaak en men neemt afscheid met een “tot de volgende”. En de organisatie kijkt nu alweer uit naar de seizoens-afsluiter in Medemblik op 19 september. Er wordt wel gehoopt op een ruimschootse deelname. Maar zover is het nog niet, er volgen deze zomer nog veel wedstrijden voor de Verbondsbezem.

UITSLAGEN  (https://manage2sail.com/nl-NL/event/Stellendam2024#!/results?classId=ORC1)

ORC/IRC 1

1e BEL7111     Raquero                      Karel Verhulst