Tweede event voor Team DutchSail in ClubSwan36

Het Nederlandse Team DutchSail in de ClubSwan36 is in Bonifacio, Frankrijk aan haar tweede event in The Nations League 2024 begonnen. Tot en met zaterdag 1 juni strijdt het jonge gemixte team onder leiding van teamcaptain Valentijn Zoomers met de internationale top in de ClubSwan36.

Voor het nieuwe jonge Nederlandse team onder leiding van teamcaptain Valentijn Zoomers is dit het tweede event na het debuut van het team begin april in Scarlino, Italië. Zoomers: “Dit wordt opnieuw een grote uitdaging voor ons. We zijn op een nieuwe locatie en er is veel wind voorspelt. De omstandigheden zijn dus duidelijk anders dan tijdens het vorige event en ook de teamsamenstelling is gewijzigd ten opzichte van het eerste event. Maar we hebben twee goede trainingsdagen achter de rug en een practice race day. Dus we zijn er klaar voor om te beginnen en er weer wat moois van te maken.”

Opvallende namen
Opvallende nieuwe namen aan boord zijn die van Cas van Dongen als tacticus en Thomas de Kraker als stuurman. De Kraker: “Ik kijk uit naar deze mooie nieuwe uitdaging. Ik heb voorheen op een Swan45 gezeild, de K-Force, dat waren altijd super goed georganiseerde wedstrijden op prachtige locaties. Dus toen de kans voorbijkwam om met dit team als onderdeel van DutchSail mee te zeilen hoefde ik niet lang na te denken. Ik heb er zin in!”

Van Dongen een bekend DutchSail gezicht - zowel als stuurman van de succesvolle 69F campagnes in 2021-22, als tacticus aan boord van het Rotterdam Offshore Sailing Team en als coach van JAJO Team DutchSail in de UniCredit Youth en Puig Women’s America’s Cup – kijkt uit naar zijn rol in dit nieuwe team.
“Ik heb ja gezegd op deze uitdaging om dat ik het als een prachtige kans zie om ervaring op te doen als tacticus in een boot die ik niet ken, in een voor mij nieuw team en in een sterk wedstrijdveld. Deze uitdaging heeft voor mij daarmee alle ingrediënten om te groeien als zeiler.”

“Aan boord zal ik vanuit mijn rol als tacticus de boel aan sturen, daarnaast zal ik proberen om met mijn ervaring ook bij te dragen aan het team proces en het geheel beter te maken.”

Fotografie Valentijn Zoomers

Afbeelding 370 Afbeelding 370