Menno Huisman en Jaap Wijnands sprintkampioen Vrijheid

Wispelturige wind bepaalt titelgevecht

GROU- De Vrijheidsklasse hield afgelopen weekend in Grou bij KWV Frisia het Nederlands kampioen Sprint. Het werd een zwaar bevochten kampioenschap, waarbij Menno Huisman en Jaap Wijnands de titel wisten te winnen.

Bedoeling was een compleet schema af te werken met selectiewedstrijden, een speciale herkansingsronde voor afvallers en een finale ronde. Maar een bijzonder wispelturige en meer dan stevige bries, doorgaans komend uit west tot zuidwest, bleek spelbreker.

Al op zaterdag zag de organisatie zich genoodzaakt het schema na zes races af te breken. Vlagen tot ver boven de 22 knopen met shifts tot meer dan 30 graden stelden hoge eisen aan de bemanningen. Zondag vergelijkbare omstandigheden. Het geroutineerde wedstrijd comité o.l.v. Peter Verhoeven vond een elegante oplossing: met nog 3 geldige wedstrijden op zondag kon na 9 races een kampioensteam worden aangewezen.

Vanaf de eerste races op zaterdag was duidelijk dat het zou gaan tussen de teams Anne Halma/Hieke Schukken (V661), Wouter Boekel/Mathieu Colon (V13) en Menno Huisman/Jaap Wijnands (V1113). Uiteindelijk deelde Huisman/Wijnands zondag de finale klap uit met drie eerste plaatsen. Maar je zou ook kunnen zeggen dat Boekel/Colon het in de voorlaatste race op zondag net even lieten liggen met een derde plek. Halma/Schukken hadden de trommel met eentjes zaterdag al leeg gegeten en kwamen 3 puntjes te kort voor de overwinning.

Hoe zwaar het voor de Vrijheidszeilers was geweest bleek onder meer uit de uitreiking van maar liefst vier Tuimeltrofees! In dit kader verdient de bemanning van Vrijheid 1558 een eervolle vermelding: Arnold Bel/Jeanine Staal presteerden het om na hun tuimeling tussen twee races door hun boot volledig leeg te hozen c.q. te varen en weer op tijd aan de eerstvolgende start te verschijnen!

De Vrijheidsklasse en Frisia kunnen terugkijken op een geslaagd sprint NK waarbij het na hard werken goed toeven was in het paviljoen Prikmar.

Het klassement met de eerste vijf luidt als volgt:

1113 Menno Huisman, Jaap Wijnands 2-1-2-2-2-1-1-1-1 11 ptn

13 Wouter Boekel, Mathieu Colon 1-2-2-1-4-1-1-3-1 12 ptn