Flying Junior klasse stelt zes boten beschikbaar aan studenten

Om vergrijzing in wedstrijdzeilsport tegen te gaan

LOOSDRECHT- De wedstrijdzeilsport heeft behoefte aan instroom van jeugd om de vergrijzing tegen te gaan. Daarom lanceert de Nederlandse Flying Junior Organisatie met steun van sponsor Dyneema® een opmerkelijk initiatief. Zo stelt de klasse zes boten beschikbaar aan studentenverenigingen waarmee men kan deelnemen aan de FJ Students Cup.

Voor een minimaal inschrijfgeld krijgen studenten de kans om zes keer per jaar deel te nemen aan reguliere Flying Junior wedstrijden. Elk team wordt ondersteund door een coach uit de klasse, die hen de fijne kneepjes van het Flying Junior zeilen bijbrengt. Dit programma is mogelijk gemaakt dankzij de gulle donatie van negen wedstrijd FJ’s door Japanse High Schools. In nauwe samenwerking met de Japan FJ Association zijn deze boten eind maart verzameld en naar Nederland verscheept. ”We zijn verheugd dat de boten in Nederland een tweede leven krijgen in een studentenomgeving,” aldus Shinichi Uchida, secretaris van de Japan FJ Association.

Samenwerking met Nestor en NFJO

De Nederlandse Flying Junior Organisatie heeft nauw samengewerkt met de overkoepelende studenten zeilvereniging Nestor om dit programma op te zetten. Het doel is om laagdrempelig tweemans dinghy zeilen toegankelijk te maken voor een brede groep studenten. Door de structuur van het programma kunnen teams regelmatig van bemanning wisselen, wat het zeilen voor meer studenten mogelijk maakt. Daarnaast worden er als vast onderdeel van het programma verschillende trainingsweekenden georganiseerd.

Ondersteuning door zeilverenigingen

Om de studententeams een volledige zeilervaring te bieden, hebben diverse zeilverenigingen hun medewerking toegezegd als gastverenigingen. GWV De Vrijbuiter in Loosdrecht zal de centrale basis van het programma zijn, waar drie van de zes boten een ligplaats krijgen. De RZV in Rotterdam zal twee boten huisvesten en de zesde boot komt in Nijmegen te liggen.

De studenten zullen voor het eerst in actie komen tijdens het Vrijbuiterweekend in Loosdrecht op 6 en 7 juli. Een weekend eerder wordt een trainingsweekend georganiseerd om de teams optimaal voor te bereiden.

”De samenwerking met Dyneema® als hoofdsponsor biedt een fantastische impuls aan het studentenzeilen,” zegt Pieter Kok, voorzitter van de Nederlandse Flying Junior Organisatie. ”Met de steun van Dyneema®, de donatie van de Japanse boten en de support van de overige sponsors uit de watersportbranche, zoals Contender Sailcloth, Hagoort Sails, NED 31, Harken, Spinlock, Contest Yachts en Lancelin kunnen we een nieuw hoofdstuk beginnen in het studentenzeilen in Nederland.”

Aanmeldingsinformatie

Zes studenten zeilverenigingen hebben hun intentie om deel te nemen al kenbaar gemaakt.

Voor meer informatie neem contact op met de klasse organisatie via secretary@flyingjunior.org

20240327_173925 20240327_173925
IMG-20240609-WA0026 IMG-20240609-WA0026