Reünie voor oud Sternzeilers

Tijdens Oud Zeilend hout evenement in Paterswolde

Op zondag 16 juni is er tijdens het jaarlijkse evenement van Oud Zeilend Hout in Paterswolde een reünie voor oud Sternzeilers. Er zullen 5 boten aanwezig zijn, waarvan 4 van hout en 1 van polyester.

Er worden op zondag 2 wedstrijden gezeild. Daarnaast is er voor oud-zeilers de mogelijkheid om aan boord van een Stern te stappen en een stukje te zeilen. Er zijn foto’s en andere verenigingsmateriaal aanwezig uit vroegere jaren. Meer informatie over het evenement en de locatie is te vinden op www.oudzeilendhout.nl (https://www.oudzeilendhout.nl/). Aanmelden voor de reünie is mogelijk via sternzeilen@rispinge.com (mailto:sternzeilen@rispinge.com).

De Stern klasse , een ontwerp van E.G. van der Stad, was in de jaren 60 en 70 een grote wedstrijdklasse. Boten waren van polyester of hout. In de jaren 80 ging het langzaam bergafwaarts. In 1990 is een poging gedaan om de klasse nieuw leven in te blazen door de boot te moderniseren. Er werd een nieuwe mal gebouwd met een verbeterd ontwerp van de luchtkasten. Tevens werd een aluminium mast en giek en een profielzwaard toegestaan.  Van de nieuwe Stern zijn slechts 5 boten gebouwd. In 2002 werden de laatste wedstrijden gezeild en in 2005 werd de klasse organisatie opgeheven.

Fotografie Eize Hoekstra

Afbeelding 428 Afbeelding 428