Harlingen-Terschelling race voor 76e keer

Met 115 zeiljachten aan de start

HARLINGEN- De Harlinger Watersportvereniging organiseert op donderdag 20 juni en vrijdag 21 juni voor de 76ste keer de HT-race. De 115 deelnemende zeiljachten starten op donderdagochtend in het Kimstergat voor de zeilrace Harlingen–Terschelling v.v. Vrijdag is de start voor de terugreis in de Noord Meep onder Terschelling.

Terwijl de havens woensdagavond 19 juni vol liggen met deelnemende wedstrijdschepen, melden de schippers zich bij de Harlinger Watersportvereniging (HWSV)  aan de Noordergrachtswal voor de inschrijving en het palaver. Op de Noorderhaven en bij de HWSV klinkt die avond op gezette tijden het getrommel van slagwerkgroep Zeeslag. Een gezellig moment om langs de deelnemende zeilschepen in de Noorderhaven te flaneren.
De HT Race start de volgende ochtend op donderdag 20 juni vanaf 11.00 uur in het Kimstergat. De race naar Terschelling wordt naast de vele volgboten begeleid door partyschip de Regina Andrea waarop belangstellenden, sponsoren en genodigden de race van dichtbij kunnen volgen.
De race terug naar Harlingen op vrijdag 21 juni start om 12.00 uur in de Oost Meep. De meeste schepen worden tussen 15.00 uur en 17.00 uur in Harlingen verwacht. Terug aan de vaste wal wacht nog een feestelijke prijsuitreiking met muziek aan boord van de Regina Andrea die bij de HWSV-jachthaven is aangemeerd.

De race
Er wordt gestart in 9 verschillende klassen. De snelste klassen, de VA gemeten rond- en platbodems, en de ORC klassen, zullen een langere baan varen. Vooral de wedstrijd van de grote lemsteraken in de VA-klasse vormt een machtig schouwspel door de vele meters zeil die deze schepen voeren. Nieuw dit jaar is dat de boten van type Marieholm een eigen klasse vormen.
De ongemeten scherpe jachten zullen in 2 klassen worden verdeeld, waarbij de SW-rating bepaald in welke klasse men vaart. In de klasse voor ongemeten rond- en platbodems wordt ook een ratingsysteem gehanteerd. Dat is noodzakelijk omdat de samenstelling van deze vloot zo divers is geworden dat zonder ratingsysteem het wedstrijdelement verloren gaat. Iedere boot krijgt nu een eigen ”handicap”, waardoor de strijd eerlijker moet worden. Een langzamere boot kan, als hij goed wordt gevaren, toch winnen. De wedstrijdinformatie is te vinden op www.htrace.nl
De HT Race is een begrip in de Nederlandse zeilwereld. In de race verschijnt zowel de ervaren wedstrijdzeiler aan de start, als de toerzeiler die het leuk vindt om een keer een wedstrijd te zeilen of onder begeleiding de oversteek te wagen naar Terschelling.  Een vloot volgschepen begeleidt de zeilers.  Voor een groot aantal van de deelnemers is de HT-race een jaarlijkse traditie. Een evenement in het zeilseizoen waar de zeilers naar toe leven en ze de agenda voor vrij houden. Zeilers die voor de tiende of twintigste keer meedoen zijn geen uitzondering.

HT RACE HT RACE