Pampusklasse jubileert op Sneek

Expositie in Fries Scheepvaart museum

SNEEK- De Pampusklasse (https://www.pampusclub.nl) bestaat 90 jaar en dit wordt dit weekend gevierd op en rond het Sneekermeer. De opening is donderdagavond in het Fries Scheepvaart Museum waar een expositie is ingericht over de Pampusklasse.

90 Jaar geleden liep de eerste Pampus van stapel, en nog steeds worden de houten kielzeiljachten volgens dezelfde voorschriften gebouwd. Daardoor zijn ze qua snelheid gelijk aan elkaar en komt het in wedstrijden aan op stuurmanskunst, boothandeling en tactisch inzicht. Liefhebbers roemen het Pampusjacht om de mooie lijnen, de prachtige zeeg en de uitstekende zeileigenschappen.

De vloot bestaat op dit moment uit 461 (gemeten) jachten, nieuw gebouwd of gerestaureerd. Er zijn nog twee werven in Nederland die de Pampus kunnen bouwen. Toch heeft de Pampusklasse de wind in de zeilen, want ook jongere generaties zeilen er graag in mee.

De Pampusclub viert het 90 jarig bestaan van haar klasse met een bescheiden tentoonstelling in het Fries Scheepvaart Museum. Aan de hand van foto’s, zeilprijzen en andere objecten ontdek je de historie en het sociale en sportieve karakter van de Pampusklasse.

Vrijdag, zaterdag en zondag wordt er uiteraard gezeild. De weergoden en met name de verwachte harde wind kan wellicht roet in het jubileumprogramma gooien. De actieve klasse-organisatie onder leiding van Peter Hoogendam is voor zaterdag al met een alternatief programma bezig omdat het dan waarschijnlijk te hard waait om te zeilen.

Belangstellenden zijn welkom op het starteiland en voor de thuisblijvers...net als 5 jaar geleden bij het 85-jarig bestaan is Watersport-TV van de partij om verslag te doen en een aftermovie te maken.

Afbeelding 436 Afbeelding 436
Afbeelding 434 Afbeelding 434