'Njord Koninklijken Regatta' op De Kaag

Roeiwedstrijd voor Koninklijke verenigingen

WARMOND- Ter ere van het 150-jarige bestaan van de Koninklijke Studenten Roeivereeniging Njord, organiseert het lustrumcomité van de vereniging samen met de Koninklijke Watersportvereniging De Kaag op 23 juni de ’Njord Koninklijken Regatta’.

Deze dag zal in het teken staan van een roeiwedstrijd tussen alle koninklijke roeiverenigingen in Nederland op het water, en aan wal zal een feestelijke sfeer te proeven zijn tijdens een grootse reünie van zoveel mogelijk oud-leden van Njord. Het evenement zal plaatsvinden op het verenigingsterrein van KWV De Kaag en de prachtige koepelzaal van de Kaagsociëteit.

“Het is fantastisch dat dit prachtige evenement bij ons op de vereniging gevierd wordt. Wij zullen Njord ondersteunen met operationele taken zoals het uitleggen van de boeien om een mooie wedstrijdbaan te maken en tijdens de race stellen wij een aantal rescue-boten ter beschikking,” zegt Marieke van Schie, bestuurslid evenementen van KWV De Kaag.

Deze regatta is geen gebruikelijke roeiwedstrijd, er zal namelijk niet geroeid worden in gladde koolstofvezel roeiboten en ook niet in de traditionele overnaads houten Pilot Gig roeiboten. Deze wedstrijd wordt gehouden in een kersverse tak van de sport, namelijk het Coastal roeien. Deze vorm van roeien stelt roeiers in staat om gemakkelijk in grove omstandigheden behoorlijke snelheden te behalen, er wordt zelfs mee op zee geroeid. Vanaf de Spelen in 2028 is het Coastal roeien een olympische discipline en wordt daarom beschouwd als de toekomst van het roeien. Op deze manier vormt dit evenement een bijzondere samenkomst van het verleden en de toekomst van roeiend Nederland.

“Op KWV De Kaag delen wij de passie voor het roeien. Onze vereniging beschikt over zowel sloepen en Pilot Gigs als Coastals. Het roeien wordt zeer actief beoefend door een groot aantal van onze leden. Het voelt voor ons daarom zeer vertrouwd om dit evenement te ondersteunen,” aldus Martijn Vintges, bestuurslid roeien van KWV De Kaag.

Afbeelding 437 Afbeelding 437
Afbeelding 438 Afbeelding 438