Deltaweekend...de 52e editie

Zestig deelnemende jachten aan de start

ZIERIKZEE – Volgende week vindt alweer de 52e editie van het Deltaweekend plaats. Het Deltaweekend is het grootste en oudste meerdaagse zeilevenement in de Zeeuwse deltawateren en kent een rijke historie.

Dit jaar worden de wedstrijden gevaren vanuit Zierikzee, de plaats waar het meer dan vijftig jaar geleden begon. De eerste wedstrijden starten op vrijdagochtend 28 juni, de afsluiting en prijsuitreiking is op zondagmiddag 30 juni. Wethouder sportzaken van de gemeente Schouwen-Duiveland, Daniel Joppe, opent het evenement op vrijdag om 17.00 uur nabij het Luitje in Zierikzee.

Het Deltaweekend kent dit jaar rond de zestig deelnemers, een nagenoeg gelijk aantal als vorig jaar. De boten starten in verschillende klassen, ieder met een eigen specifieke wedstrijdbaan. Ze varen zogeheten banen rond de boeien over een traject van meerdere mijlen dat is uitgezet langs de bestaande vaarwaterbetonning van de Oosterschelde. De ORC/IRC boten en de sportieve eenheidsklasse MaxFun25 boten varen daarnaast op zaterdag en zondag ook op korte banen die worden gevormd door tijdelijk neergelegde boeien. Op deze korte banen varen ze een aantal keren op en neer, waarbij ze zowel met de wind mee als tegen de wind tegen elkaar strijden. Deze zogeheten windward / leeward wedstrijden leveren altijd spannende momenten op als meerdere boten gelijktijdig een boei willen ronden en elkaar in het vaarwater zitten. Daarbij komt het aan op de stuurmanskunst en het tactisch inzicht van de bemanningen.

Platbodems

Een bijzondere klasse wordt altijd gevormd door de rond- en platbodems, boten die van oorsprong zijn ontworpen voor de beroepsvaart. Deze rond- en platbodems voelen zich met hun geringe diepgang als geen ander thuis in de Zeeuwse deltawateren waar zandbaken en stroomgeulen elkaar afwisselen. Ze leveren een karakteristiek beeld op als ze na afloop van de wedstrijden naast elkaar in de haven van Zierikzee zijn afgemeerd. Het Deltaweekend wordt ook gekenmerkt door een aantrekkelijk walprogramma na afloop van de wedstrijden. Iedere avond is er muziek en gezelligheid nabij het Luitje. Op zaterdagavond wordt de muziek verzorgd door de in heel Zeeland bekende coverband Bad Hair Day. De walfestiviteiten zijn ook voor niet zeilers gratis toegankelijk.

Achtergrond

Het Deltaweekend is een meerdaags zeilevenement op nationaal niveau. Het is meer dan 50 jaar geleden ontstaan door het samenvoegen van meerdere afzonderlijke wedstrijden en uitgegroeid tot een tiendaags evenement. De wedstrijdvloot trok van haven tot haven in het Oosterscheldebekken. De tijden zijn veranderd en wedstrijdzeilers concentreren zich tegenwoordig liever op een kortere periode, waarin ze over een optimale crew kunnen beschikken. De stichting Deltaweek heeft op deze trend ingespeeld en organiseert daarom vanaf 2016 een driedaags zeilevenement, afwisselend vanuit Zierikzee en Colijnsplaat. De kwaliteit van de wedstrijden staat bij de organisatie hoog in het vaandel. Naast de sportieve strijd op het water zijn ook de sociale contacten na afloop aan de wal de wezenskenmerken van het Deltaweekend. Het wedstrijdvaren op relatief beschut getijdewater is uniek in Nederland. Niet voor niets zijn er deelnemers uit heel Nederland en België die al 50 jaar lang het Deltaweekend vast op hun agenda plaatsen.

Afbeelding 446 Afbeelding 446
Afbeelding 445 Afbeelding 445