Harlingen-Terschelling Zeilrace met rustig weer

Opperste concentraties bij zeilers

HARLINGEN- De 76e editie van de Harlingen- Terschelling race is verzeild met rustig weer. Op de eerste dag was er geen of weinig wind en op de tweede dag een matige koelte. Het rustige weer vergde opperste concentratie van de zeilers om toch ieder zuchtje wind te kunnen benutten.  De HT Race werd gevaren door 116 zeilschepen in 9 verschillende klassen.

Bij de start in het Kimstergat op donderdagochtend stond er net genoeg wind om nog enige voortgang te boeken. In het begin van de race draaide de wind voortdurend en viel soms helemaal weg. De stroom bepaalde vooral de voortgang. Bij de Pollendam dreigden enkele schepen door de ebstroom naar de ondiepte te worden gezet. Ze moesten de motor aanzetten om veiliger vaarwater te bereiken. Toch konden de meeste schepen voor het kenteren van de stroom de West Meep bereiken. Het begon later in de middag wat meer te waaien. De noordoostenwind zorgde nog voor een interessant kruisrak op weg naar de finish. Rond 17.00 uur ging de toeter voor de laatste boot die de finish passeerde.

De volgende ochtend volgde het tweede deel van de wedstrijd: de terugreis naar Harlingen. Er stond een vriendelijke wind uit het noordoosten van 3Bft, later in de middag toenemend naar 4 Bft. De spinakers en halfwinders konden meteen na de start omhoog en tot in de Blauwe Slenk blijven staan. Ook de Blauwe Slenk van Griend naar Harlingen was zonder kruisrak te bezeilen. Omdat alle schepen dezelfde koers voeren was het soms dringen bij de tonnen. Het leverde nog een flinke aanvaring op tussen een lemmeraak en een scherp jacht, waarbij de mast van het jacht het moest ontgelden. Gelukkig raakte niemand gewond en verliep de race verder zonder incidenten.

De prijsuitreiking op vrijdagavond vond plaats op het HWSV-terrein, waar het partyschip de Regina Andrea lag afgemeerd. Het schip voer met de race mee met genodigden en belangstellenden. Het achterdek van het schip vormde een mooi podium om de prijswinnaars te eren. Omdat er weinig protesten waren kon de prijsuitreiking op tijd beginnen. Wethouder Hendrik Sijtsma reikte de prijzen uit en benadrukte in zijn toespraak dat Harlingen zich ontwikkelt als een echte watersportstad en ook het zeilen door de jeugd actief stimuleert.

De prijswinnaars in de verschillende klassen zijn:

Klasse 1 -  ORC Club GPH<642
1. Jager - Peter van der Schaaf
2. Advance Romance - Hette Hoekema

Klasse 2 – Rond- en platbodemjachten VA (gemeten)
1. Groote Beer - Tijmen van Rootselaar
2. ZA 1  De Jager - Erik Hermans
3. HI 1 Saar - Rien van der Post

Klasse 4 – ORC Club  GPH≥642
1. Sister Ray - Hans Verdel
2. Kolibri - Pim van den Brink

Klasse 5 – Rond- en platbodemjachten (ongemeten)