Stichting Vaarwens zet eerste stap naar tweede schip

Ontwerpovereenkomst met ARDesign getekend

AMSTERDAM- De Stichting Vaarwens heeft de eerste stap gezet naar de realisatie van een tweede schip. Maandagmiddag werd de ontwerpovereenkomst voor de MS Vaarwens II getekend door Arnold de Ruyter van ARDesign, Inge de Graaf, directeur Stichting Vaarwens, bestuurslid Frans de Jong en door Evert Stel en Dirk-Jan van Geemen die samen met Arnold de Ruyter de bouwbegeleiding gaan doen.

Een tweede schip voor de Stichting Vaarwens, is dat nodig? Op korte termijn nog niet. Extra aanvragen worden nu nog opgevangen met het inzetten van de Meander V, het woonschip van de initiatiefnemers van Vaarwens; Inge de Graaf en Evert Stel.  De Meander V kan echter niet voor altijd beschikbaar blijven, dus is een ander back-up schip noodzakelijk. Immers, ‘nee’ zeggen tegen een vaarwens is geen optie en zal ook nooit een optie zijn.

Een ander belangrijk punt is elektrisch varen. Alle schepen moeten over een paar jaar over op elektrische voortstuwing. Om het huidige Vaarwensschip hierop om te bouwen, is het geruime tijd uit de running en dat is natuurlijk niet wenselijk voor het continueren van vervullen van vaarwensen.

“Als we eerst een ander schip bouwen, dan kan daarna de Vaarwens I in alle rust omgebouwd worden,” aldus Evert Stel. “Ook is er is ieder jaar een groei in aanvragen en de vraag is dan ook of we straks nog wel aan de aanvragen kunnen voldoen met één schip, wij verwachten van niet. En wat doe je als het schip voor onderhoud naar de werf moet? Als een groot evenement vraagt of je ter promotie met het schip komt? Dan is stilstaan, achteruitgaan…”

’’We zijn hard aan het sparen, want er is ongeveer 9 ton nodig om het voor brancards en rolstoelen toegankelijk elektrisch schip te bouwen. Met een tweede schip kan Stichting Vaarwens vooruit, zorgen we voor continuïteit, stabiliteit en zekerheid voor de toekomst.’’

Wil je dit initiatief steunen en een donatie doen? Dit kan onder vermelding van Vaarwens II op rekening NL17 INGB 0005 6591 79.

 

 

 

Afbeelding 457 Afbeelding 457
Afbeelding 456 Afbeelding 456
Afbeelding 454 Afbeelding 454