Vrijbuiterweekend met ruim 260 boten aan de start

Internationale deelname in Flying Junior klasse

LOOSDRECHT- Het Vrijbuiterweekend dat komend weekend op Loosdrecht wordt gehouden blijft een populair tweedaags evenement. Op dit moment staan 263 boten ingeschreven en opmerkelijk of ook weer niet is het deelnemersveld in de Flying Junior klasse. Maar liefst 40 teams staan ingeschreven.

Wie op deelnemerslijst kijkt ziet dat de FJ-zeilers uit de hele wereld komen om aan het Vrijbuiterweekend mee te doen. Onder leiding van Pieter Kok is de afgelopen jaren nationaal en internationaal veel gedaan om de Flying Junior weer nieuw leven in te blazen en de vergrijzing in de wedstrijdzeilsport tegen te gaan. Zo lanceerde de Nederlandse FL-klasse onlangs een opmerkelijk initiatief. Met steun van sponsor Dyneema zijn zes Japanse boten naar Nederland gehaald, opgeknapt en beschikbaar gesteld aan studententeams. In Loosdrecht bij de Vrijbuiter liggen drie boten om gebruikt te worden. Komend weekend zal de feestelijke aftrap zijn van dit project en net als afgelopen jaar is Watersport-TV aanwezig om verslag te doen.

Bedoeling is dat er 4 wedstrijden gezeild gaan worden. De eerste start zaterdag is gepland om 10.00 uur. De deelnemende klassen zijn: Javelin, Valk, Efsix+Sailhorse, O-Jol, Finn, Yngling, Randmeer, 16 m2, Vrijheid, ILCA 7, Pampus, ILCA 6+ILCA4+Splash, Solo, 12 vts Jol en Optimist.

Afbeelding 491 Afbeelding 491