Passanten betalen liever bij de havenmeester dan online

Geen noodzaak en sociaal contact belangrijk

SNEEK- Watersporters die als passant in jachthavens overnachten rekenen het liggeld liever persoonlijk af bij de havenmeester dan online. Dit blijkt uit een onderzoek onder kijkers en volgers van Watersport-TV. 

Online je betalingen doen. Het is in het dagelijks leven heel normaal. Aan boord, op het water, is dit alles behalve vanzelfsprekend. Passanten betalen liever bij de havenmeester het liggeld dan via een online betaalsysteem zoals dat van i-Marina, AanUIt.net of de Blue water app.

Wie varend door Nederland trekt en af en toe afmeert in een jachthaven als passant, zal het zijn opgevallen dat je op steeds meer plekken online je liggeld etc kunt betalen. Benieuwd naar welk systeem onder watersporters de voorkeur heeft, publiceerde wij afgelopen week een oproep op Watersport-TV. 

De mailbox stroomde vol en ook via onze social mediakanalen werd massaal gereageerd. Uit de reacties bleek niet een duidelijke voorkeur voor een van de betalingssystemen. Wel dat booteigenaren nog altijd de voorkeur geven aan af te rekenen bij de havenmeester in plaats van online. 

Onpersoonlijk

”Online betalen is onpersoonlijk. Als ik niet kan betalen bij een havenmeester, dan vaar ik door naar een andere haven,’’ aldus Riny Rodijnen. ’’Persoonlijk vinden we het fijn om even naar het havenkantoor te lopen, een praatje te maken en eventuele info over de haven/ omgeving te verkrijgen die je niet uit een app of andere systemen kan krijgen,” aldus Leon Rijnders die pleit voor een online betaalsysteem dat gekoppeld is aan de Waterkaarten.app.

’’Als havenmeester vind ik het prettiger als de passanten gewoon op kantoor betalen. Zo houd je ook overzicht in wie en wat er in je haven komt. Daarbij is een praatje en interesse in je gasten toch ook een stukje gastvrijheid welke totaal verloren gaat met al die QR codes en online betalingen,’’ aldus Saskia Schagen, die werkzaam is op het Regatta Center in Medemblik.

Los van het feit dat de watersport in zijn algemeenheid redelijk conservatief is…we betalen al jaren bij de havenmeester en dit gaat toch goed…is er volgens Christiaan Drent, eigenaar van de Blue Water App, in de meeste jachthavens ook geen noodzaak om online te betalen.

In plaats van een ontmoedigingsbeleid ter stimulering van online zie je dat je bijna overal nog gewoon bij de havenmeester kunt betalen. Anderzijds een passantenplek reserveren via bijvoorbeeld onze App, is ook niet nodig omdat jachthavens toch niet meer vol liggen.”

Begonnen met de Blue Water App voor de watersport, ligt de focus van Drent inmiddels op de kampeerwereld waar hij actief en zeer succesvol is met Camper Pay. Met name eigenaren van campers maken er massaal gebruik van al is het alleen al om ergens online een plekje te kunnen reserveren. Daar is een groot tekort aan. 

Dat booteigenaren nog de voorkeur geven aan afrekenen bij de havenmeester, is volgens Volker Muizelaar van Sudum, wel heel kort door de bocht. ’’Wij hebben 100.000 actieve i-Marina gebruikers en het gebruik neemt ook dit jaar weer significant toe ten opzichte van 2023. Bel eens met bijvoorbeeld met Texel of havens waar echt passanten komen.’’

 

Lees ook: hoe betaal jij als passant het havengeld? (https://www.watersport-tv.nl/nw-31400-7-4462682/nieuws/hoe_betaal_jij_als_passant_het_liefst_het_liggeld.html?page=0)

 

Afbeelding 461 Afbeelding 461
IMG_9234 HERKINGEN IMG_9234 HERKINGEN
Afbeelding 505 Afbeelding 505
Afbeelding 489 Afbeelding 489
Afbeelding 487 Afbeelding 487