'Dockyard V' na ingrijpende renovatie terug in Maritiem Museum

ROTTERDAM- De ’Dockyard V’, één van de voormalige stoomsleepboten van de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM), is na een ingrijpende renovatie terug in Maritiem Museum in Rotterdam.

Stoere sterke stoomslepers waren de werkpaarden van de Rotterdamse haven anno 1950. Na een ingrijpende renovatie is het schip vanaf nu weer te zien in de Maritiem Museum Haven. Woensdag werd het schip met een indrukwekkende bok weer in het water gezet. Het afgelopen half jaar is bij ROG aan de Waalhaven druk gewerkt aan het achterschip. Ook zijn de vlam- en steunpijpen van de stoomketel vervangen.

De renovatie was niet tot stand gekomen zonder de uitzonderlijke medewerking van ROG en de vrijwilligers van het Maritiem Museum. In de Maritiem Museum Haven is een collectie van uniek varend erfgoed te vinden. Van imposante havenkranen tot stoomsleepboten. Deze worden onderhouden door een groot team vrijwilligers en varen ook deze zomer met bezoekers door Rotterdam.

Meer informatie op www.maritiemmuseum.nl (http://www.maritiemmuseum.nl)

Fotografie: Theo de Man

Afbeelding 529 Afbeelding 529