Goud en zilver voor JAJO Team Dutchsail

Tijdens het Eurosaf Europees Jeugd kampioenschap

JAJO Team DutchSail Women pakte afgelopen weekend op het Italiaanse Gardameer de winst bij het Eurosaf Europees Jeugd Kampioenschap. Het jeugdteam nam het zilver mee naar huis, voor het Engelse Oceana Vivo. Voor de beide Nederlandse teams was dit Europees Kampioenschap een tussenstop in hun voorbereiding op de Women’s en Youth America’s Cup.

Zondag, op de laatste dag, kwamen de deelnemende teams vijfmaal in actie.
Ismene Usman: “Het waren perfecte condities, echt heerlijk weer met zon en een perfecte wind. We konden alle vijf de wedstrijden foilen. In de eerste drie wedstrijden kwamen we als tweede over de finishlijn, maar de laatste twee wedstrijden hebben we gewonnen waardoor we hier de titel pakken.”

Arianne van de Loosdrecht: “We zijn de hele week als team heel bewust bezig geweest met onze proces doelen. Dus we hebben geprobeerd om elke race een stapje beter te worden. We zagen dit event voor ons echt als een voorbereiding op de Puig Women’s America’s Cup dit najaar. Daarom hebben we ook heel bewust gewerkt aan en gefocust op het maken van beslissingen. Dus wie maakt welke beslissing aan boord. De stuurvrouw maakt dan de beslissingen over de tactiek en de trimmer zorgt ervoor dat de boot altijd hard gaat. Zo zal de rolverdeling straks ook zijn tijdens de Cup. Daar hebben we hier echt grote stappen in gemaakt. We hebben geprobeerd het simpel te houden, te zorgen dat de boot hard ging en dat we de goede kant op gingen. Dat is goed gelukt!“

Willemijn Offerman: “Als team zijn we heel erg blij en grote dank zowel aan de lokale organisatie hier op het Gardameer als alle partijen thuis in Nederland die onze deelname hier mogelijk hebben gemaakt, in het bijzonder JAJO. “

JAJO Team DutchSail Youth tweede

Het andere Nederlandse team, JAJO Team DutchSail Youth, eindigde na een sterke kwalificatie week waarin het team soeverein aan de leiding ging, in het finale weekend uiteindelijk als tweeden.

Paul Hameeteman: “Ik sta hier met gemengde gevoelens. We hebben dit weekend heel veel verschillende omstandigheden gehad en een aantal races displacement modus gevaren, omdat het niet hard genoeg waaide om te kunnen foilen. We zijn als team blij met onze snelheid en de boothandeling. Maar we moeten nog werken aan ons risicomanagement en de starts in displacement modus. Dat was niet goed genoeg. Daar kunnen en moeten we beter in worden. Daar gaan we de komende week ook mee aan de slag. Dan varen we hier als JAJO Team DutchSail Youth nog de 69F Grand Prix.

69F Eurosaf European Youth Championship

JAJO Team DutchSail Women (NED) - 158,5 punten

JAJO Team DutchSail Youth (NED) - 153.5 punten

Oceana Vivo (GBR) - 147.5 punten