Zeilster Ineke van der Weijden kan geschiedenis schrijven

Tijdens Clipper 2023-24 Round the World Yacht Race

Ineke van der Weijden, een 50-jarige professionele zeilster uit Zeist, is schipper van het Perseverance team dat meedoet aan Clipper 2023-24 Round the World Yacht Race. De zeilster is met haar team net begonnen aan de laatste etappe van de epische rondreis van 40.000 zeemijl. Ze staan tweede en hebben nog kans om  te winnen.

Als ze de toppositie verovert, zou Ineke niet alleen de eerste Nederlandse schipper zijn in de 28-jarige geschiedenis van het evenement die een team naar de eindzege leidt, maar ook de eerste die van bemanningslid van de Clipper Race is uitgegroeid tot schipper.

Ineke, die tijdens de editie 2017-18 voor het eerst als bemanningslid een rondreis maakte, verliet daarna een succesvolle carrière als internationaal consultant om professioneel zeilster te worden. Ze sloot zich weer aan bij de Clipper Race als eerste stuurman in de editie 2019-20 voordat ze de rol van schipper op zich nam in deze editie.

De Clipper Race is een avontuur van het onbekende, waarbij niet-professionele zeilers worden opgeleid tot oceaanzeilers tijdens een eenmalig avontuur rond de wereld. Bemanningsleden van allerlei rangen en standen kunnen zich inschrijven voor één, een combinatie of alle van de acht etappes die de rondreis vormen.

Gedurende elf maanden hebben Ineke en haar eerste stuurman, Joss Creswell, hun team van 66 Race Crew gecoacht, getraind en geleid. 7 van hen staan op het punt om wereldreiziger te worden, ze vertegenwoordigen verschillende landen in de leeftijd van 19 tot 75 jaar. Samen hebben ze alles moeten trotseren wat Moeder Natuur hen kan bieden, van stormwinden en golven zo groot als huizen, vriestemperaturen en verzengende hitte tot waterhozen en windgaten - een avontuur van je leven.

Toppositie

Na een eerste plaats in de voorlaatste race over de Noord-Atlantische Oceaan, van Washington DC in de VS naar Oban in Schotland, heeft de Perseverance-bemanning haar zinnen gezet op de toppositie. Ineke zegt: “Ze hebben nu de overwinning geproefd en ze willen het. Het is echt interessant om te zien, ik denk dat het allemaal een beetje abstract was tot deze laatste etappe, en nu zijn ze super gretig.”

Ineke leidt een van de elf teams die meedoen aan het mondiale zeilevenement Perseverance, een Nederlands initiatief dat samenwerkt met het Prinses Máxima Centrum - een onderzoeksziekenhuis van internationaal niveau met als missie elk kind met kanker te genezen, met een optimale kwaliteit van leven. Door de samenwerking is de mogelijkheid gecreëerd voor acht jonge mensen met kanker, allen afkomstig uit Nederland, om de uitdaging van de Clipper Race te ervaren door middel van een Ambassadeursprogramma.

Ineke: “Een Ambassadeursprogramma is een unieke manier om mensen die een ervaring als deze kunnen gebruiken of verdienen, de kans te geven dat te doen. Het heeft ook een ongelooflijke sfeer gecreëerd binnen de rest van het team, waardoor ze iets hebben om achter te staan, iets om trots op te zijn, dus het is fantastisch.”

De Clipper Race-vloot is op dit moment onderweg naar de finish in Portsmouth. In deze laatste race neemt de vloot van 70ft wedstrijdjachten het op tegen 850 mijl oceaanzeilen langs de westkust van het Verenigd Koninkrijk, voordat ze de ultieme finishlijn achter het Isle of Wight passeren. Het wordt dan nog een laatste gevecht om de toppositie, want in de eindsprint liggen bonuspunten voor het grijpen.

Afbeelding 559 Afbeelding 559
Afbeelding 560 Afbeelding 560