Skiffzeilers Van Aanholt en Duetz aan de leiding

Windsurfers komen niet in actie vanwege gebrek aan wind

MARSEILLE- Op de eerste wedstrijddag van de Olympische Spelen in Marseille schijnt de zon volop, loopt de temperatuur verder op en laat de wind het veelal afweten. Odile van Aanholt en Annette Duetz hadden de meeste grip op de zeer lichte en onstabiele omstandigheden. De huidige wereldkampioenen in de 49erFX openen, in 35 °C met zo een zes knopen wind, met een vijfde plaats in de eerste race. Daarna volgen nog twee overwinningen. Met die score gaan ze aan de leiding. De mannen in de Skiff kwamen iets later op de middag ook drie keer in actie en staan vierde in het klassement.

Odile van Aanholt en Annette Duetz stonden na afloop van hun race eerst de internationale televisiemedia te woord in de mixed zone. Duetz was blij dat het begonnen was. “Het was een warme dag, met weinig wind. Maar voor ons ook een goeie dag. Het is vooral heel fijn dat de eerste races erop zitten. Het is nu echt begonnen.”

Ook de niet kenners konden zien dat de omstandigheden uitdagend waren. Meestal half hangend in de trapeze, continu in beweging, gewicht naar buiten, gewicht naar binnen, gewicht naar voren.

Van Aanholt legt uit: “Er is weinig wind, dus je bent heel gefocust. En de kleine dingen kunnen het verschil maken. Waar ik vooral heel trots ben is dat we in de eerste race ons wisten terug te werken in de wedstrijd. Dat is tekenend. Dat is heel lekker en konden we nog meer genieten van onze laatste race bijvoorbeeld.”

In de laatste race starten Van Aanholt en Duetz over stuurboord. Dat wil zeggen, varend over de boeg waarop je geen voorrang hebt, terwijl alle andere 19 deelnemers op hetzelfde moment over de startlijn willen over de andere boeg. Dat is en gewaagde manoeuvre, waar veel zelfvertrouwen voor nodig is.

Deutz geeft aan de ze een duidelijk plan hadden. “We wilden over stuurboord starten. Dat kan niet heel vaak, dus wat je dan kan doen is jezelf in de positie brengen waar je een kansje hebt, die was er en die pakten we.”

Voor Van Aanholt voelde het toch gewaagd. “Het was wel spannend, kan het, kan het niet? Maar we gingen ervoor.”  Duetz voegt gelijk toe: “Op het laatste moment was het heel duidelijk dat het wel kon. We hadden precies een goede winddraaiing.”

Van Aanholt geeft aan dat dit een belangrijk moment is. “Het is een klein overwinningsmomentje, eentje die niemand je meer afpakt. Je moet dan nog steeds heel hard vechten voor de rest van de race. Maar het is echt heel cool. Op de Olympische Spelen, is het niveau heel hoog.”

Lambriex en Van de Werken staan er prima voor

Bart Lambriex en Floris van de Werken beginnen met een 13de plaats, gevolgd door overtuigende overwinning in race twee en sluiten deze uitdagende dag af met een zevende plaats.

Lambriex vergelijkt de prestaties met de wind. “Lastige dag. Dat is aan de resultaten wel te zien. Goede pot, slechte pot en een medium pot. Al met al prima. We staan er goed voor de komende dagen, daar kijken we naar uit.”

Floris van de Werken beschrijft de omstandigheden. We hebben altijd wel beetje wind gehad op deze locatie in al die jaren. Maar ja, het is altijd zo, als de competitie begint, is het anders dan we de afgelopen jaren hebben gezien. Het gaat een lange week worden. We zijn op alles voorbereid.”

Kijkend naar de live beelden zie je de zeilers tussen de races met koude doeken in de weer in de coachboot.

Van de Werken legt uit: “Als de wind eruit zakt gaat de temperatuur verder omhoog, net zoals de intensiteit. Het is heel belangrijk dat je je lichaamstemperatuur weer naar beneden kan brengen om de volgende race goed en scherp te beginnen.”

Windsurfers niet in actie

Voor de windsurfers stond er te weinig wind om te foilen. Na initieel op het water te wachten voor de geplande start, werden de 24 mannen en 24 vrouwen naar de kant gestuurd om een plekje in de schaduw te zoeken. Het duurde tot 16.30 uur voordat het race comité besloot de wedstrijden voor de dag af te lassen. Voor maandag 29 juli staan voor de windsurfers het maximum van vijf races gepland.

Fotografie Sailing World Sander van der Borch

240728_PARIS24_SB1_5492 240728_PARIS24_SB1_5492