87e Sneekweek met 1000 deelnemers aan de start

Het grootste zeilevenement op Europees binnenwater

SNEEK – Zaterdag start de 87e editie van de Sneekweek. Wat begon als een enkele Hardzeildag ruim 200 jaar geleden, is uitgegroeid tot een zesdaags zeilfestijn met deelnemers uit binnen- en buitenland. Een kleine 1.000 zeilers zullen, verdeeld over 30 klassen, deelnemen. Watersport-TV maakt deel uit van het mediateam dat dagelijks verslag zal doen van de Sneekweek.

De Flitsklasse is traditioneel de grootste jeugdklasse. Daarnaast presenteren klassen zoals de Olympiajol, Valk, Pampus en Twaalfvoetsjol sterke deelnemersvelden met zo’n 40 inschrijvers per klasse.

Naast de reguliere klassewedstrijden zijn er extra competities zoals de Holland-Friesland teamwedstrijden in de Regenboogklasse en knock-out wedstrijden in de Twaalfvoetsjol, ter ere van het 110-jarig bestaan van deze klasse.

Voorzitter Karst Doevendans: “De Sneekweek blijft zich ontwikkelen om de unieke combinatie van sportiviteit en gezelligheid te bieden. Onze focus ligt op het versterken van de gemeenschap en het verbeteren van de zeilervaring voor iedereen, met aandacht voor duurzaamheid en innovatie.”

Holland Friesland teamwedstrijden

De Holland Friesland teamwedstrijden in de Regenboog zijn terug! Vijf boten van Friesland nemen het op tegen vijf boten van Holland in korte, spannende wedstrijdjes. De winnaar wordt bepaald in een ’best of 5’ format, met directe straffen voor overtredingen door umpires op het water.

Bijzonder is dat de Commissarissen van de Koning van Friesland en Zuid-Holland de wedstrijden volgen vanaf het statenjacht. Jeugdzeilers en toeschouwers kunnen in rubberboten en sloepen de wedstrijden van dichtbij volgen.

Friesland versloeg onlangs het Hollandse team op de Kaag, wat hoge verwachtingen schept voor de wedstrijden op Sneek!

Eigen Baan voor Optimist, Windsurfers en Valk G-zeilen

Vanwege het succes van vorig jaar varen deze klassen opnieuw op een eigen baan vlak voor het Starteiland. Dit biedt het publiek perfect zicht op de wedstrijden. De G-zeilers zijn wederom een volwaardig onderdeel van de Sneekweek. Deze zeilers met verstandelijke beperkingen doen actief mee aan het volledige wedstrijdprogramma. De indrukwekkende groei van de groep windsurfers, die hun plek op het Sneker wedstrijdwater hebben herwonnen, is ook opmerkelijk.

207e Hardzeildag

De iconische Hardzeildag op 7 augustus combineert dit jaar met het SKS Skûtsjesilen. De combinatie van het grootste zeilevenement op Europees binnenwater en de SKS wedstrijden op Terherne zal weer een grote menigte naar Terherne, het Starteiland en de Snitsermar trekken.

Vlootschouw

De Sneekweek start traditioneel op de eerste zaterdag van augustus. Op vrijdagavond 2 augustus wordt het evenement om 21.30 uur geopend met de vlootschouw in de Kolk bij de Waterpoort. De Commissaris van de Koning in de Provincie Fryslân, Arno Brok, zal de vlootschouw afnemen. Alle deelnemende klassen zijn vertegenwoordigd.

Voorafgaand aan de vlootschouw wordt jaarlijks de Schipper in de orde van de Sneeker Pan benoemd, een eerbetoon aan hen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de watersport of de Sneekweek. De burgemeester van Súdwest-Fryslân reikt deze onderscheiding uit tijdens de officiële opening in de Martinikerk van Sneek.

Starteiland

Het Starteiland is het hart van de zeilwedstrijden. Hier vinden de meeste boten hun aanlegplek. Familieleden, vrienden en fans kunnen van dichtbij de verrichtingen volgen. Het moderne wedstrijdcentrum op het eiland dient als finishlocatie. Bijzonder zijn de boeien die verspreid liggen over het Sneekermeer en naastgelegen wateren, met circa 20 verschillende boeien die gerond moeten worden, afhankelijk van de wind.

Op het Starteiland worden diverse activiteiten georganiseerd. Bezoekers kunnen genieten van muziek, sfeerbeelden op grote schermen, en optredens van DJ’s en artiesten. Traditiegetrouw wordt de Sneekweek afgesloten met een prijsuitreiking en groot slotfeest met livemuziek op donderdagavond.

KWF Smeerteam

Op zondag 4 augustus is het KWF Smeerteam aanwezig met een insmeerbar. Ze bieden gratis zonnebrand aan en informeren over het belang van zonbescherming. Kom langs en bescherm jezelf terwijl je geniet van de Sneekweek.

Stichting Vaarwens

Tijdens de Sneekweek vaart het schip van Stichting Vaarwens mee in de vlootschouw en fungeert als finishschip. Deze stichting vervult wensen voor mensen in hun laatste levensfase en biedt hen een onvergetelijke dag op het water. Steun Stichting Vaarwens en help deze vaardagen mogelijk te maken.

Sneekweek-zeilboot_Klasse-30m2_vrij-te-gebruiken_fotograaf_Eize-Hoekstra Sneekweek-zeilboot_Klasse-30m2_vrij-te-gebruiken_fotograaf_Eize-Hoekstra
Sneekweek-boten-aan-se-start_vrij-te-gebruiken_fotograaf_Skydrone-SlotenJPG Sneekweek-boten-aan-se-start_vrij-te-gebruiken_fotograaf_Skydrone-SlotenJPG