NederlandĀ uitgeschakeld bij Kayak Cross

Kanosprint morgen van start

PARIJS- Het is de Nederlandse kanoslalommers niet gelukt in de nieuwe olympische discipline in de kanosport, Kayak Cross, verder te komen dan de heats (1/8ste finales) afgelopen zondag. Martina Wegman en Lena Teunissen werden derde in hun race. Alleen de beste twee gingen door. Joris Otten strandde in de herkansing van de eerste ronde op zaterdag. Dat betekent het einde van de Olympische Spelen voor de Nederlandse kanoslalommers. De kanosprinters, Ruth Vorsselman en Selma Konijn, beginnen dinsdag aan hun Olympische Spelen in de K2 Kayak 500m en K1 Kayak 500 meter. Het is voor het eerst sinds 1988 dat een Nederlands damesteam in de K2 zich kwalificeert.

Het is lang geleden dat Nederland zo sterk vertegenwoordigd is op de Spelen in het kanovaren. In Tokio reisde Martina Wegman nog als enige af voor de kanoslalom. Zij haalde daar de finale in de K1 kanoslalom en werd zevende, een historische prestatie. In Parijs strandde zij in dezelfde klasse in de halve finale. Zij werd in Parijs vergezeld door Lena Teunissen, de eerste Nederlandse vrouw die uitkwam in de C1 kanoslalom. Ook voor haar was de halve finale het eindstation. Joris Otten zorgde voor een eerste Nederlandse deelname in C1 voor mannen. Hij strandde in de heats.
In de kanosprint is Nederland voor het eerst sinds 1988 vertegenwoordigd op de spelen. Ruth Vorsselman en Selma Konijn kwalificeerden zich voor de K2 500m en K1 500 kanosprint.

Klaar voor de start

De twee Nederlandse K2 500m sprinters, Vorsselman en Konijn, maken hun debuut op de Spelen. De afgelopen jaren maakte de Nederlandse kanosprint onder leiding van Nicole Bulk een professionaliseringslag door. Het team verhuisde naar de Willem Alexander Baan in Rotterdam, waar de sprinters gebruik konden maken van de topsportfaciliteiten van de roeiers. Drie jaar geleden werden de doelen gesteld: 2024 deelname aan de Spelen, 2028 kans op medailles. In mei dit jaar kwamen Vorsselman en Konijn op het olympische kwalificatietoernooi in Szeged (Hongarije) met overmacht als eerste over de streep om daarmee het laatste olympische ticket in de K2 500m binnen te slepen. Deze kwalificatie was meteen ook een kwalificatie voor beiden in de K1 500 meter. Met coach Zdzislaw Szubski reisde het duo afgelopen weekend af naar Parijs.

Programma K2 en K1 kanosprint

Dinsdag 6 augustus K2 dames 500m sprint:
12.10 uur heats K2 de beste twee per heat (totaal 4) gaan door, de rest gaat naar de kwartfinale
14.10 uur kwartfinale - de beste vier per kwartfinale (2 kwartfinales) gaan door naar de halve finale

Woensdag 7 augustus K1 dames 500m sprint
09.30 uur heats - de beste twee per heat (totaal 6) gaan door naar de halve finale, de rest gaat naar de kwartfinale
13.30 uur kwartfinale - de beste twee per kwartfinale (4 in totaal) gaan naar de halve finale

Vrijdag 9 augustus K2 dames 500m sprint
10.50 uur halve finale - de beste vier per halve finale (2 totaal) gaan naar de A finale, de rest naar B finale
13.00 uur B en A finale (in die volgorde)

Zaterdag 10 augustus K1 500m sprint
10.30 uur halve finale - de beste twee gaan naar de A finale, 3&4 naar de B finale, 5&6 naar de C finale, 7&8 zijn klaar