Lastig zeilweer tijdens derde dag Sneekweek

Jollenklasse viert met knock-out race 110-jarig bestaan

SNEEK- De derde Sneekweek dag kon met een kleine vertraging van start gaan. De wind draaide, en daarom werd er gekozen voor uitstel. 45 minuten later dan gepland ging de eerste klasse van start op de zuidelijke baan. Een zachte en draaiende wind maakte het de vele zeilers lastig, maar verrassend genoeg had dit weinig gevolgen voor alle tussenklassementen. Na drie uitdagende races zijn er zelfs nog vijf teams ongeslagen, waaronder Randmeer-zeilers Mark en Sebastiaan Schiet en Schakel-duo Kim Abma en Fenna Donker.

Video van de dag (klik hier) (https://youtu.be/uSiL1j9PMjE?si=qmxtIrDBWMGGpsa2)

Vandaag werd ook het 110-jarig bestaan van de 12-Voetsjolklasse op een speciale manier gevierd. Er werd een knock-out toernooi gehouden. Dit toernooi vond plaats op de Gossenpalenbaan. Het toernooi bestond uit vier starts met acht verschillende groepen, waarbij de beste vijf per start doorgingen naar de finale. Het viel met name in de smaak bij de jonge deelnemers. De jonge Marco Westerhof, zoon van veteraan Emiel Westerhof, kwam uiteindelijk als winnaar uit de strijd. Voor de gelegenheid leende hij de boot van zijn vader en wist daarmee Sneekweek-favoriet en klassementsleider Pieter Bleeker te verslaan, die in het reguliere klassement nog steeds ongeslagen is. Pieter Prins wist de derde plek te bemachtigen in deze spannende serie.

Kids-dag op het Starteiland

Daarnaast was het vandaag Kids-dag op het Starteiland, wat zorgde voor een gezellige en levendige sfeer. Vele families bezochten het eiland om deel te nemen aan de diverse activiteiten en te genieten van de festiviteiten. Het was een perfecte gelegenheid voor kinderen en ouders om samen van de Sneekweek te genieten.

Boeienmannen

Bij de organisatie van de Sneekweek zijn vele vrijwilligers betrokken, zoals Michel Burgers en Ruurd Veldhuis. Iedere morgen in alle vroegte checken zij alle boeien, die de zeilers tijdens de wedstrijden moeten ronden. Bekijk de video-impressie en klik op Boeienmannen. (https://youtu.be/8_qKC3fHRC0?si=1mCcAD0X8hpB56iV)

Fotografie Eize Hoekstra

Afbeelding 612 Afbeelding 612