Pampus Easyweek...lekker alles easy

Een succesformule: zeilen en gezelligheid

LOOSDRECHT- Wedstrijdzeilen betekent vaak een hoop geregel, drukte en stress om op tijd aan de start te verschijnen. Niet bij de Pampus Easyweek die maandag is gestart op de Loosdrechtse plassen en vrijdag eindigt. Het idee achter deze zeilweek is dat alles ’easy’ gaat. Het blijkt een succesformule. Watersport-TV was op de eerste dag aanwezig. Een impressie in woord en beeld.

Op hun gemak arriveerden de deelnemers maandag in de loop van de ochtend bij de Koninklijke Watersport Vereeniging Loosdrecht. Een aantal heeft nog even gewerkt, de laatste mails beantwoord om vervolgens naar de haven te gaan.

Onder het genot van een kopje koffie geeft wedstrijdleider Sander Jorissen een korte uiteenzetting van zijn plannen. ’’We gaan om kwart over 2 starten en een echte plassenbaan varen.’’

Vervolgens wordt het walprogramma belicht. Het sociale aspect vervult tijdens de Easyweek een belangrijke rol. Voor en na iedere wedstrijd, een per dag, wordt er geborreld en met elkaar gegeten. Is er muziek en gezelligheid.

Zo is er maandagmiddag een jamsessie met muzikaal talent van de KWVL. De musici staan voor 17.00 uur gepland en dit betekent voor de zeilers nog een flinke uitdaging. Wedstrijdleider Sander heeft namelijk een parcours over de Loosdrechtse plassen uitgestippeld waar je wel enige uren mee bezig bent. Gelukkig is hij coulant bij de start. In een keer ’schiet’ hij de bijna vijftig boten weg.

Jack Kamminga is met zijn Pampus goed weg en neemt direct de leiding. Met vrije wind neemt hij snel een behoorlijke voorsprong en lijkt probleemloos zijn wedstrijd uit te zeilen. Toch is hij zichtbaar opgelucht als hij ook als eerste over de finish weet te komen. ’’Zo easy was dit niet,’’ grapt de sympathieke zeiler.

Het duurt wel even voordat ook de laatste deelnemer over de finish komt. Het geeft het gelegenheidsorkest de gelegenheid om even warm te spelen.

De Pampus Easyweek wordt voor de 18e keer gehouden.

P1016776 P1016776