Thomas Allart en Bart La Grouw NK Pampusklasse

Spannend en zonovergoten kampioenschap op Loosdrecht

LOOSDRECHT- Thomas Allart en Bart La Grouw zijn afgelopen weekend op de Loosdrechtse Plassen Nederlands kampioen in de Pampusklasse geworden. Er werd om twee kampioenschappen gestreden: de nationale titel en de Master titel voor deelnemers boven de 60 jaar. Bij de masters werden Marc Neeleman en Thom van der Pol kampioen.

De omstandigheden waren alle dagen bij uitstek geschikt om mooie wedstrijden te varen. De wind was het gehele evenement het meest Noord/ Noordoost. Op donderdag en vrijdag stond er gemiddeld 10 knopen, met uitschieters naar 15 knopen . Voor lichtweer zeilers twee mooie dagen. Zaterdag konden de hardweer zeilers hun lol op. De wind nam in kracht toe tot wel 20 -22 knopen en een enkele uitschieter naar 25.

De wind was alle dagen wispelturig en zorgde voor grote verschuivingen in het klassement. Zeilers kozen soms de juiste koers en soms zat het tegen. De steeds wisselende wind stelde de wedstrijdleiding voor een grote uitdaging.  Door wijs beleid en bedachtzaam handelen van wedstrijdleider Paul de Groot, konden de wedstrijden zonder echte problemen worden afgewerkt.  Dat soepele verloop lag ook aan de zeilers. De 22 starts, 11 wedstrijden met twee groepen verliepen allemaal keurig. Er is geen algehele valse start geweest.

Na de kwalificatie wedstrijden op vrijdag gingen Jeroen de Groot en Abele de Jonge met 6 punten voorsprong aan de leiding, voor Bart Thomas Allart en Bart La Grouw. Na de harde wind van zaterdag hadden Wiebe Schippers en Mike Kamminga (P440) de leiding overgenomen met een voorsprong van slechts 1 punt op Allart en La Grouw.

Bij de beslissende wedstrijd op zondag maakte Wiebe Schippers een kostbare fout en eindigde als 13e. Thomas Allart en Bart La Grouw finishte deze race als eerste. Daarmee wonnen zij dit kampioenschap. Wiebe Schippers en Mike Kamminga  eindigde als tweede. Als derde eindigde een zeer sterk zeilende Mark Neeleman en Thom van der Pol.  Zij wonnen ook het Masterkampioenschap.

Beste ’all ladies’ equipe was die van Angela Brandsma en Evelien Goedkoop  Zij eindigde als 13e: twee plaatsen voor Sabine en Froukje Romkes die na het behalen het NK in de 12 voetsjol vorige week dit huzarenstukje bij de Pampussen niet konden herhalen.

Algemeen klassement

Pampus

Thomas Allart/ Bart La Grouw 37 punten KWVL

Wiebe Schippers/ Mike Kamminga   49 punten Het Witte Huis