KWS gastheer EK Hansa Klasse 2024

Het meest kleurrijke zeilevenement van Europa

SNEEK- De Koninklijke Watersportvereniging Sneek is gastheer van het Europees Kampioenschap Hansa Klasse 2024. Dit zeilevenement is uniek in zijn soort omdat zeilers met en zonder lichamelijke beperking vanuit heel Europa deelnemen. Het evenement vindt plaats tot en met 21 september op het Sneekermeer.

Volgens Bob Schahinger, vicevoorzitter van de International Hansa Class Association, is het geen toeval dat Sneek is gekozen als locatie. “De Koninklijke Watersportvereniging Sneek heeft een indrukwekkende staat van dienst in het organiseren van grote zeilkampioenschappen en de Sneekweek. De faciliteiten en organisatiekracht maken dit de ideale plek voor het Europees Kampioenschap. Dit is het eerste grote Hansa-kampioenschap in Noord-Europa sinds de Wereldkampioenschappen van 2016 in Medemblik.”

Drie klassen, één doel

Het kampioenschap kent drie klassen: de Hansa Liberty, Hansa 303 Single en Hansa 303 Double. In de Liberty-klasse, waar 17 zeilers aan deelnemen, vaart elke deelnemer solo. De boot is ontworpen op stabiliteit en toegankelijkheid, waardoor zeilers met verschillende lichamelijke beperkingen gelijkwaardig kunnen strijden op het water.

In de Hansa 303 wordt in twee formats gevaren: de Single-klasse, met 41 deelnemers, en de Double-klasse, waarin 22 teams gezamenlijk de uitdaging aangaan. Deze teams moeten nauw samenwerken om hun boot zo goed mogelijk door de wedstrijden te loodsen. Bijzonder is dat ongeveer tien van deze zeilers zowel in de Single als de Double meedoen, wat voor hen extra veel wedstrijden betekent.

Programma

Het kampioenschap begint op maandag 16 september met de kwalificatierondes, die doorgaan tot donderdag 19 september. Vrijdag en zaterdag staan in het teken van de finalewedstrijden.

Met deelnemers uit heel Europa en zelfs zeilsters uit Korea en Chili onderstreept dit kampioenschap niet alleen de groei van de Hansa klasse, maar ook de inclusieve aard van de zeilsport.

Fotografie Eize Hoekstra en Robbert Evers

2023_Esther Westmaas_in-Hansa-Liberty-tijdens-wedstrijd-op-Sneekermeer_fotograaf_Eize-Hoekstra 2023_Esther Westmaas_in-Hansa-Liberty-tijdens-wedstrijd-op-Sneekermeer_fotograaf_Eize-Hoekstra