Wind bepaalt verschillende kampioenschappen

EK Hansa klasse, Solo en Contender

SNEEK- Op verschillende locaties is afgelopen week en weekend om kampioenschappen gezeild. Zo was het EK Hansa op het Sneekermeer, streden de Solo’s en Contenter’s in Muiden en Loosdrecht om de nationale titel. Met name dit weekend was de zwakke wind bepalend.

Op het EK Hansa in Sneek miste de Nederlandse Hansa Liberty-zeiler Vera Voorbach op een haar na de titel. In een spannende strijd bleef het tot het laatste zeilrak spannend tussen Vera en Paul Philips uit Groot-Brittannië. Uiteindelijk was het Philips die met slechts één punt voorsprong de overwinning veiligstelde.

Bij de 303 Single- en Double-klasse waren de wedstrijden evenzeer intens. In de 303 Single klasse bewees Alejandro Solera uit Spanje zijn klasse door alle laatste races te winnen en de titel te veroveren. In de Double-klasse was het Piotr Cichocki, samen met zijn teamgenoot Olga Goma S Grudzien uit Polen, die de Europese titel op hun naam schreef.

Dit inclusieve zeilevenement is uniek in zijn soort, omdat zeilers met en zonder lichamelijke beperking vanuit heel de wereld hier aan kunnen deelnemen. Het zes daagse evenement vond plaats op het Sneekermeer en bood een prachtig podium voor sportiviteit en saamhorigheid.

De Soloklasse begon vrijdag met ruim 50 boten aan de start aan het Open Nederlands kampioenschap in Muiden. De beste zeilomstandigheden qua wind waren meteen op de eerste dag, waar de uiteindelijk kampioen Pim de Vugt de fundering legde voor zijn titel. Ook bij minder wind zaterdag was hij oppermachtig en begon de laatste dag met vier eerste en een tweede plaats aan de finale. Ontspannen kon Pim, die eerder dit jaar ook al sprint kampioen werd en onlangs in Engeland de Nations Cup & Nationals wist te winnen, het Nederlands kampioenschap uitzeilen.

Watersport-TV was zondag in Muiden aanwezig voor opnames. De aftermovie volgt een dezer dagen.

Contenderklasse

Afgelopen weekend werd door de KWVL (Koninklijke Watersport-Vereeniging ‘Loosdrecht’) onder auspiciën van de Nederlandse klasse organisatie het Open Nederlands Kampioenschap Contender, gehouden. Ooit was deze, in 1967 door de Australiër Milller ontworpen éénmansboot met trapeze , de gedoodverfde opvolger van de Finn als Olympische klasse.

Vrijdag meldden zich een internationaal veld van 23 boten voor de eerste start. Naast Nederlanders waren er deelnemers uit België, Engeland , Duitsland en Italië. Voor het kampioenschap stonden elk van de 3 dagen vier races van ongeveer 35 minuten gepland. In totaal dus over drie dagen 12 wedstrijden.

De omstandigheden op vrijdag waren ideaal. Mooi zomerweer met een vrijwel constante wind van 10- 12 kopen met vlagen tot 15 kopen uit het Noord-Noord Oosten. De baan lag er van meet af aan goed in en daar hoefde de gehele dag niets aan veranderd te worden.

De eerste drie wedstrijden was Paul Verhallen heer en meester over het veld. Daarna werd de wind iets minder en door een fout vroeg in de wedstrijd moest hij in de vierde race zijn meerdere erkennen in Paul Dijkstra.

Ook de tweede dag was het mooi zomerweer, alleen zonder wind. Na heel Lang wachten werd het veld door wedstrijdleider Sander Jorissen toch het water op gestuurd. De wind was zwak, maar was ook heel wispelturig waardoor het heel lastig was om een wedstrijd te starten. Dankzij het geduld van de wedstrijdleider lukte het toch om zaterdag één wedstrijd met minimale wind te varen. Deze werd gewonnen door Paul Dijkstra. Daardoor slonk het verschil tussen Verhallen en Dijkstra tot één enkel punt in het voordeel van Verhallen. De wedstrijden op zondag zouden de beslissing moeten brengen.

Helaas voor Paul Dijkstra was het op zondag, door gebrek aan wind, echt niet mogelijk om een wedstrijd te varen. Daarmee werd Paul Verhallen uit Culemborg van watersport vereniging ’de Helling’ de Open Nederlands kampioen Contender 2024.

Ondanks het feit dat door het gebrek aan wind er maar 5 wedstrijden in plaats van de geplande 12 gevaren konden worden , keken de deelnemers terug op een mooi goed georganiseerd kampioenschap .

Belangrijkste uitslagen.

1. Paul Verhallen 5 punten

2. Paul Dijkstra 6 punten

3. Kees Storm 20 puntenwww.kwvl.nl/uitslagen (http://www.kwvl.nl/uitslagen)