DutchSail niet naar volgende ronde UniCredit Youth America’s Cup

Gebrek aan trainingstijd breekt zeilers op

BARCELONA- De zeilers van JAJO Team DutchSail kwamen maandag bij de UniCredit Youth America’s Cup in de twee afsluitende races van de kwalificatie niet verder dan een vijfde en een vierde plaats. Hierdoor blijft het jeugdige Nederlandse team steken op de vijfde plaats in het klassement en is het toernooi voorbij. Zweden, Spanje en Australië gaan vanuit poule B door naar de final series.

Stuurman en schipper Bart Lambriex: “Het is balen dat het ons niet is gelukt om door te gaan. Dat is erg jammer. Ik denk dat we wel weten waar het aan ligt: dat is met name een gebrek aan trainingstijd in de boot. Daardoor komen we niet echt tot ons race niveau omdat we te druk zijn met de boot varen. Natuurlijk hadden we dat van tevoren ergens wel een beetje verwacht maar toch hoop je dat we vandaag net wel door gaan naar de volgende ronde. Het valt ook net verkeerd vandaag, we hadden twee keer een prima start maar vervolgens zakken we in de race langzaam naar achteren. Het was close racing, maar dan valt het allemaal net verkeerd in deze laatste twee races en dan is het klaar.”

“Het zijn wel echt ontzettend gave boten om te zeilen. Het is de vetste boot die ik ooit heb gezeild, dus ik ben ontzettend blij met deze kans. Ik heb enorm genoten van de uren die we hebben gemaakt in de boot en al het werk dat we met het gehele team hebben gedaan. Ik ben daar eigenlijk heel blij mee. We hebben als team alles gegeven en daar kunnen we trots op zijn.”

Coach PieterJan Postma: “Dit is pijnlijk. Wij hebben onwijze stappen gezet als team maar we komen te kort. Wil je in dit soort wedstrijden meedoen om te winnen dan heb je meer voorbereidingstijd nodig. Het liefst heb je een eigen AC40 zoals de Zweden in onze poule of in ieder geval extra trainingstijd in een AC40 zoals, op Duitsland na, de andere teams die wel gehad hebben. Dit doet nu pijn en dat mag ook even pijn doen. Maar we zijn trots op de groei die we hebben gemaakt en dat zal in de komende dagen denk ik wel de overhand gaan nemen.”

Klassement

Artemis Swedish Challenge - 62 punten

Sail Team BCN - 45 punten

Andoo Team Australia - 43 punten
Concord Pacific Racing - 31 punten

JAJO Team DutchSail - 28 punten

Team Germany - 17 punten

Race format
In totaal strijden in de UniCredit Youth America’s Cup twaalf teams om de felbegeerde titel. De twaalf teams zijn verdeeld over twee poules van ieder zes teams. Poule A bestaat uit de zes America’s Cup teams. Nederland zit met vijf andere zogeheten invited landen in poule B. Na twee dagen kwalificaties per poule, met in totaal acht races gaan de beste drie van iedere poule door naar de final series. In deze final series met de beste zes is een plek bij de beste twee benodigd om op donderdag 26 september in actie te komen tijdens de alles beslissende final matchrace.

UniCredit Youth en Puig Women’s America’s Cup
De UniCredit Youth en Puig Women’s America’s Cup zijn onderdeel van de 37eLouis Vuitton America’s Cup. In de UniCredit Youth & Puig Women’s America’s Cup strijden per categorie 12 teams om de titel. De deelnemende teams bestaan uit de jeugd- en vrouwenteams van de America’s Cup teams en uit teams uit 6 uitgenodigde landen, behalve Nederland (DutchSail) ook Duitsland, Zweden, Canada, Spanje en Australië.
Beide evenementen worden gevaren in de AC 40. In deze foilende AC40’s nemen in totaal vier zeilers plaats: 2 stuurmannen/vrouwen en 2 trimmers. De UniCredit Youth America’s Cup vindt plaats van 17 t/m 26 september. De Puig Women’s America’s Cup vindt plaats van 5 oktober t/m 13 oktober.

Fotografie Sander van der Borch

Afbeelding 55 Afbeelding 55