Reders historische salonboten doen Gemeente Amsterdam voorstel

Aparte status voor varend erfgoed

AMSTERDAM- De Raad van State heeft rechtgesproken: Exploitatievergunningen-voor-onbepaalde-tijd dienen teruggegeven te worden aan de Amsterdamse Reders. De gemeente heeft niet goed gemotiveerd dat de genomen maatregel (afpakken vergunning) geschikt en noodzakelijk is; deze is in strijd met het Unierechtelijke evenredigheidsbeginsel.

Voorzitter Reinhard Spronk van de Stichting Amsterdamsche SalonVloot: “Het historische Amsterdam is een stad gebouwd op het water. Een kwart van de gemeente Amsterdam bestaat uit water. Monumenten op het land worden beschermd, monumenten op het water wilde de gemeente in een grabbelton gooien. Gelukkig heeft de Raad van State nu recht gesproken”.

Vlotte en veilige doorvaart in Amsterdam kan ook met minder vergaande maatregelen bewerkstelligd worden. Het college van Amsterdam heeft niet gemotiveerd waarom het vergunningenplafond (max 550 commerciële vaartuigen) ook zou moeten gelden voor historische salonboten die louter op afspraak met groepjes varen, en geen drukte en ook geen overlast veroorzaken.

Voorstel aan de Gemeente Amsterdam
De historische salonbootreders willen het erfgoed kunnen bewaren voor de komende generaties. Behoud-door-gebruik is volgens de stichting de enige juiste wijze om duurzaam met het erkend varend erfgoed om te gaan en continuïteit te waarborgen.

Spronk: “We willen de wethouder van Amsterdam en de gemeenteraad dan ook vragen om een aparte status voor de historische salonboten die louter op afspraak met groepjes varen: dat deze salonboten voor eens en altijd gevrijwaard blijven van inperking van de vergunningen: zowel Exploitatievergunning; Ligplaatsvergunning; alswel Huur Waterperceel.”

Lees ook: Uitspraak Raad van State (https://www.watersport-tv.nl/nw-31400-7-4501221/nieuws/amsterdam_moet_met_ander_beleid_komen_voor_passagiersvaart_in_de_binnenstad.html?page=0)

Afbeelding 65 Afbeelding 65
Afbeelding 66 Afbeelding 66