Workum eert maritieme verleden tijdens Strontweek

Van 25 oktober tot en met 2 november

WORKUM- In de herfstvakantie eert Workum haar maritieme verleden met de ‘Strontweek’. Een week lang bruist het van activiteiten. Dit kijkje in de geschiedenis is niet alleen leuk, maar biedt ook een nieuw perspectief op een duurzame toekomst.

Van oudsher leefde Workum van de wind die de schepen voor de visvangst en met vracht en personen in beweging zette. Deze traditie herleeft tijdens de Strontweek.
Het is niet alleen leuk om naar deze traditionele schipperskunsten te kijken, maar ook leerzaam omdat het een van de meest duurzame manieren van vervoer is.

Programma

Vanaf vrijdag 25 oktober zijn er shanty’s en op zaterdag het klompzeilen. Zondag de 27ste vergroot een uitgebreide maritieme markt de gezelligheid rondom de Workumse havenkom. Verschillende kraampjes, maar ook doe-dingen voor de jeugd, zoals fok hijsen, touwslaan en turf kruien. Op maandag starten de races waarover hieronder uitgebreide informatie staat.

Visserijdagen

Maandag de 28ste draait het om de start van de schepen. In de ochtend worden de laatste puntjes op de i gezet, de netten nog een keer nagekeken, het lood zeevast gesjord, de laatste boodschappen aan boord gehesen. Om 11 uur klinkt het startschot voor de vissers en varen ze onder shanty gezang het Soal uit.

Op woensdag is de visafslag op de markt in Workum. De vissers varen nog 3 dagen door en ronden zaterdagochtend hun evenement af met een visafslag bij de leugenbank in Workum en aansluitend de uitreiking van de brijlepel voor de beste visser onder zeil.

Strontrace en Beurtveer

Maandag om 11.00 uur worden alle vrachtbrieven getekend en de stront geladen, zodat om 12.00 uur de start van de Strontrace kan plaatsvinden. Op naar Warmond waar de mest wordt gelost en bloembollen worden geladen. En onderweg pikken de schepen op de heen- of terugweg in Oude Wetering nog een aantal potten Veense augurken op als extra retourvracht.

Het Beurtveer vaart aansluitend de haven uit, om alle IJsselmeerhavens onder zeil te bezoeken en daar een korte opdracht uit te voeren. Doordat alle schepen uitgerust zijn met een tracker is de hele week te volgen welke route ze afleggen of in welke haven je de schitterende staaltjes schipperskunsten met eigen ogen kan aanschouwen. Bijzonder: het Beurtveer vaart dit jaar voor de 50e keer!
De Strontrace en het Beurtveer zijn aangepast aan de moderne tijd: de schepen krijgen een transponder mee waardoor ze via een ‘track en trace link’ digitaal gevolgd kunnen worden.

In de loop van woensdag en donderdag worden de meeste stront- en beurtschepen weer terugverwacht in de haven. Zij hebben donderdagavond prijsuitreiking, waarin er prijzen verdeeld worden voor drie klasses in de Strontrace, vrije klasse, zware en lichte Strontrace en het Beurtveer.

Liereliet

Het Liereliet is het internationale festival van maritieme muziek dat ook dit jaar weer een gevarieerde en meeslepende programmering heeft.

Voor meer informatie, klik op Strontweek (https://zeilvaartcollegeworkum.nl)

Foto Jenny Bouma en Watersport-TV

Afbeelding 113 Afbeelding 113