Wedstrijden Coen Gülcher Memorial speelbal van elementen

LOOSDRECHT- Afgelopen weekend organiseerde de Koninklijke Watersport-Vereeniging  ‘Loosdrecht’  de traditionele wedstrijden om de Coen Gülcher Memorial.  Coen Gülcher is de geestelijk vader van zowel de Flying Dutchman (FD) als de FJ (Flying Junior) en was lange tijd lid van de KWVL. De KWVL gedenkt hem elk jaar met de organisatie van de Coen Gülcher Memorial.

Over het gehele weekend stonden 7 wedstrijden gepland. Zaterdag om 11 uur meldden zich 11 FD’s en 23 FJ’s aan de start om de voor de eerste keer de driehoek baan te varen. Het FJ veld was met deelnemers uit 5 landen w.o. Duitsland, Engeland, Italië , Mexico en USA een echt internationaal veld. Bij de FJ’s was ook een contigent studenten die speciaal in daarvoor beschikbaar gestelde boten aan een aantal regatta’s deelnamen.

De omstandigheden op zaterdag waren bar en boos, zowel voor de zeilers als de wedstrijdleiding. Het regende flink waarbij de wind zeer wispelturig was. Gemiddeld stond er 8-10 knopen wind met vlagen van 12. Een mooie wind voor deze snelle boten Maar rond de buien viel de wind soms helemaal weg. Dat was voor wedstrijdleider Benjamin Bergsma nog het minste probleem. De wind bleef draaien met wel uitslagen van meer dan 40 graden. Met geduld, beleid en het regelmatig verleggen van de baan, konden er zaterdag toch 4 wedstrijden gevaren worden. Het duurde allemaal wat langer dan gepland. De vierde wedstrijd werd dan ook behoorlijk ingekort om de zeilers op tijd aan de wal te krijgen voor het gezamenlijke diner.

Na vier wedstrijden voerden Enno Kramer en Ard Geelkerken het veld aan met drie punten versprong op Jaap Tilstra en Pieter Zandstra.

Op zondag liet de zon zich zien en was het aangenamer, maar de wind was in het begin matig. Om 10.30 uur, bij eerste start, was het met 4 knopen op het randje om te kunnen varen. De wind trok echter gedurende de dag aan tot 7- 8 knopen. De drie geplande wedstrijden konden zonder enig probleem afgewerkt worden. Ook al om dat de wind constant uit het zuidzuidwesten kwam en dus de baan niet verlegd hoefde te worden. Bij de FD’s werd het zondag toch spannend. Kilstra en Zandstra liepen de eerste twee wedstrijden in op Kramer en Geelkerken. Maar de laatsten wonnen de laatste wedstrijd en daarmee stelde zij hun eerste plaats, met een voorsprong van twee punten, veilig.

Bij de FJ’s wonnen Martijn en Anna Aarts met een voorsprong twee punten op Esther en Mirjam de Jong. Derde werd de Duitse ploeg Matthias Riffeler en Justus Rühting. Er waren ook twee prijzen voor de beste studenten- deelnemers. De tweede prijs in die categorie was voor Arthur Nankman en Beau-Jane Adam, Zij werden 12 e overall. De beste studenten waren Thijs Verkade en Daan Oldebeuving. Overall eindigde zij op de 9e plaats .

Hoewel de elementen niet echt meewerkten , gaven de deelnemers aan terug te kijken op een mooi en uitdagend evenement.

FJ.

Martijn Aarts en Anna Aarts

Esther de Jong en Mirjam de Jong

Matthias Riffeler en Justus Rüthing