VETUS drijvende kracht achter zeewaardige auto

Uniek America's Cup project

De maritieme systeemexpertise van VETUS is de drijvende kracht achter een ingenieuze zeewaardige auto die momenteel een hoofdrol speelt in de Louis Vuitton 37e America’s Cup in Barcelona.

Het onconventionele drijvende CUPRA Terramar America’s Cup-voertuig wordt gebruikt om de AC75-jachten naar de wedstrijdbaan te leiden tijdens de finale van de Louis Vuitton Cup en als hotspot voor het afnemen van interviews en om streamers en influencers te ontvangen die content opnemen.

Voor dit unieke America’s Cup project werkte VETUS samen met de Global Partner van het evenement, CUPRA, en aluminium scheepsbouwers BravaBoats om een varende versie van de CUPRA Terramar auto te creëren.

Het team van VETUS Spanje paste zijn toonaangevende maritieme technologie naadloos aan op de automobielsector en leverde meerdere systemen, waaronder motor-, uitlaat-, brandstof- en stuuroplossingen, plus boeg- en hekschroeven, joysticks en accu’s, voor integratie in de trimaranachtige basis van de auto en de aangepaste cockpit van de bestuurder.

“Dit project is een duidelijk voorbeeld dat, hoewel auto’s en boten verschillend zijn, ze technologie kunnen delen en er wederzijds voordeel uit kunnen halen,’’ aldus Andrei Pilu, vestigingsmanager van VETUS Spanje.

Het voertuig moet ongeveer acht uur per dag varen en daarom koos VETUS voor de installatie van een M3.29 dieselmotor met saildrive, een motor met een zeer laag brandstofverbruik. Voor de installatie dimensioneerde VETUS Spanje het complete uitlaatsysteem, inclusief slang, waterslot en uitlaat, plus het brandstofsysteem met slang, filters en ILT-aansluitapparatuur, en EC4 elektronische bediening aan de zijkant.

Het VETUS-team heeft ook het volledige hydraulische stuursysteem gedimensioneerd, inclusief roer, cilinder, elektrohydraulische pomp en roerhoekindicator, waarbij ervoor is gekozen om een joystick te gebruiken om het stuursysteem te bedienen - de beste oplossing voor een veilige en responsieve bediening, terwijl het systeem ook zo weinig mogelijk ruimte inneemt.

Voor het manoeuvreersysteem leverde VETUS de BOWPRO A-serie boeg- en hekschroeven, aangesloten op een dubbele joystick DBPPJA en ook de accu’s en de elektrische lader.

De finale van de Louis Vuitton Cup wordt afgesloten met de 37e America’s Cup-wedstrijd tussen INEOS Britannia en Emirates Team New Zealand en duurt tot 27 oktober.

Afbeelding 173 Afbeelding 173