FJ Students Cup 2024 gewonnen door Broach uit Delft

DEN BOSCH – De Delftse Studenten Wedstrijd Zeilvereniging Broach heeft op de Bossche 5 in Den Bosch op overtuigende wijze, voor de eerste keer de FJ students Cup gewonnen. Het team van Broach bestaande uit Malte von der Burg en Lara Sloep begonnen met 2 punten voorsprong aan het laatste evenement.

Thijs van de Weg en Nicolaas Reus van de RSZV hadden nog een kans om te winnen als ze Broach minimaal twee plekken achter zich zouden kunnen houden. Die kans was er, omdat Malte en Lara voor het eerst samen in de FJ stapten. Ze hielden het hoofd echter koel en hadden de trim van de FJ snel onder controle en maakte goede starts en kruisrakken. Met een mooie serie 7-7-5-4 sleepten ze een 6e plek overall binnen en de eerste plaats in de FJ Students Cup. Thijs van de weg pakte met een 9e plek overall de tweede plaats in de Cup. Het team van het Utrechtse Histos met Ruth Riezebos en Tess Prins werden derde in totaal.

Over de FJ Students Cup 2024
De FJ Students Cup is een zeilcompetitie tussen 6 studenten zeilverenigingen. De clubs varen met top uitgeruste Flying Juniors te midden van de gewone Flying Junior competitie. Voor 2024 bestond de competitie uit 4 evenementen: Het Vrijbuiterweekend in Loosdrecht (40 deelnemers). Het Nederlands Kampioenschap in Heeg (30 deelnemers), de Coen Gülcher Memorial Trophy in Loosdrecht (29 deelnemers) en de Bossche 5 in Den Bosch (17 deelnemers). In 2025 zal de competitie uit 6 evenementen bestaan. De FJ Students Cup wordt tot en met 2027 mogelijk gemaakt door Dyneema® en een groot aantal co-sponsors.

Eerste seizoen succesvol afgesloten
De Nederlandse Flying Junior is enorm gelukkig met de resultaten van het eerste seizoen. De studenten brengen een enorme leuke dynamiek in de klasse. Er wordt gemiddeld zeer goed gevaren en er wordt door iedereen serieus met het materiaal omgegaan. Het is heel leuk om te zien dat er steeds meer binding ontstaat tussen de teams uit de diverse studentensteden en tussen de studenten en de andere FJ zeilers. We zien nu al dat studenten ook meegaan naar reguliere FJ wedstrijden. Zo deden het team van RSZV en van Histos mee aan de Finale wedstrijden op de Dümmersee in Duitsland.

Tekst Pieter Kok

Afbeelding 179 Afbeelding 179